ראיונות עומק עם אנשים שהתגברו על בושה ואגירה כפייתית: תובנות לדרך

אנשים הסובלים מאגירה כפייתית נושאים על כתפיהם לא רק נטל פיזי של בלגן וצפיפות, אלא גם משא רגשי כבד של בושה, אשמה וחוסר אונים. הבתים שלהם, כפי שמתאר זאת שי, מנכ"ל חברת "שי פינוי דירה", הופכים למעין מראה של מצוקה פנימית עמוקה: "הדירה שלהם מלאה בפסולת, באשפה, בקבוקים, ניירות, אוכל ישן. מקרר מזוהם, כיור מפוצץ בזבל וכלים שלא נשטפו. שירותים מזוהמים, ריח חריף בבית, יתושים ולכלוך על הקירות". אבל מתוך התהום הזו, ישנם אנשים שמצאו את הכוח להתרומם, להתגבר על הבושה ולצאת למסע של שינוי. הם הצליחו לא רק לנקות ולפנות את הבית, אלא גם לטפל בפצעי הנפש ולבנות לעצמם חיים חדשים ומשמעותיים. במאמר זה, ניתן במה לקולותיהם של אותם אנשים אמיצים. דרך ראיונות עומק מרתקים, נשמע על המסע שעברו, על האתגרים והתובנות, ועל העצות שיש להם לתת לכל מי שעדיין מתמודד עם אגירה כפייתית ובושה.

מירי, 56: "הבנתי שאני לא הבעיה, אלא הפתרון"

מירי חיה עם אגירה כפייתית מגיל צעיר, אבל תמיד הצליחה להסתיר זאת. "הרגשתי כמו מרגלת בחיים שלי", היא נזכרת. "כלפי חוץ הכל נראה מושלם, אבל מאחורי הדלתות הסגורות שררו כאוס ובושה נוראית". הנקודה המכרעת הגיעה כשהיא עמדה לפני פינוי מהדירה בשל מצבה. בייאושה, היא פנתה לחברת "שי פינוי דירה". "שי הגיע, וראה את כל ההרס. אבל הוא לא שפט אותי לרגע. הוא אמר לי – זו לא את, זו המחלה. ואנחנו יכולים לנצח אותה ביחד". בתהליך ממושך, שכלל גם טיפול פסיכולוגי, מירי למדה להפריד בין הערך העצמי שלה לבין ההפרעה. "הבנתי שאני לא הבעיה, אלא הפתרון. ברגע ששחררתי את הבושה, יכולתי להתחיל לפעול".

יוסי, 42: "אין דבר כזה 'מאוחר מדי'"

יוסי התמודד עם אגירה כפייתית מאז שהיה סטודנט, אבל המצב החמיר אחרי שעבר לגור לבד. הבית שלו הפך ל"מחסן אינסופי", והוא איבד שליטה על החיים. "התביישתי להזמין אנשים, התרחקתי מהמשפחה. הייתי בטוח שאין דרך חזרה". הפנייה לעזרה מקצועית הייתה צעד קשה עבורו, אבל מכריע. "שי ראה את המצב שלי, ואמר לי משהו שאני לעולם לא אשכח – 'אין דבר כזה מאוחר מדי בשביל להתחיל מחדש'". במשך חודשים ארוכים, צוות המומחים ליווה את יוסי בתהליך הפינוי והשיקום. זה היה מסע פיזי ונפשי. "למדתי שיש בי כוחות שמעולם לא האמנתי שקיימים. בכל יום שהבית נעשה נקי יותר, גם הנפש שלי הרגישה יותר משוחררת".

נעמי, 61: "החופש מתחיל ברגע שמשתפים"

נעמי נאבקה עם אגירה כפייתית ובושה כל חייה הבוגרים, אך מעולם לא העזה לדבר על כך. "פשוט חיכיתי שיקרה נס ושהבעיה תיעלם מעצמה". אבל הנס הגיע בדמות חברה טובה, שהציעה לה עזרה בניקיון ללא שמץ של שיפוטיות. "זו הייתה הפעם הראשונה שהרגשתי שאני לא לבד ושיש לי רשת ביטחון". בעקבות זאת נעמי צברה את האומץ לפנות לסיוע מקצועי ולהתחיל בשינוי אמיתי. "שי מ'שי פינוי דירה' היה כל כך רגיש ואמפתי, הוא נתן לי להבין שאני לא צריכה להתבייש". באמצעות שילוב של טיפול, תמיכת הסביבה ועבודה קשה, נעמי הצליחה להפוך את הבית והחיים שלה. "החופש מתחיל ברגע שמשתפים, נפתחים ומאפשרים לאחרים להיות שם בשביל הצעדים הראשונים והמפחידים האלה".

התובנה המרכזית: אף אחד לא צריך להיות לבד במסע

הסיפורים של מירי, יוסי ונעמי מייצגים דרך ארוכה ומאתגרת, אך גם מלאת תקווה ואפשרויות. בכל אחד מהם בוקע מסר מרכזי – ההחלמה מאגירה כפייתית אינה מסע שצריך או אפשר לעבור לבד. היציאה מהבושה וההסתרה מתחילה תמיד ברגע של שיתוף, של נכונות לקבל עזרה, מקצועית או אישית. כפי שמתאר זאת שי: "אני אומר לכל הלקוחות שלי שאין להם ממה להתבייש. זו העבודה שלי ואני כאן כדי לתמוך בהם בכל צעד". אבל התובנה הזו נכונה לא רק בהקשר של טיפול מקצועי. כל אחד מאיתנו, כחבר, בן משפחה, או פשוט אדם שפוגש אדם, יכול להושיט יד ללא שיפוטיות ולהציע נוכחות תומכת. לעתים, המחווה הקטנה הזו יכולה להיות ההבדל בין המשך שקיעה בבית מוזנח לבין צעד ראשון לעבר שינוי מהותי.

בסופו של דבר, ההתמודדות עם אגירה כפייתית ובושה דורשת אומץ אדיר להביט פנימה, להכיר במצוקה ולצאת מאזור הנוחות אל עבר עתיד לא ידוע. אבל הסיפורים האישיים של אנשים שעברו את התהליך מוכיחים שזה אפשרי לחלוטין, ושהתוצאות שווה את המאמץ. כשהבית והנפש נוקים מחסמים ישנים, נוצר מרחב לחיים מלאים, חופשיים ומחוברים יותר. המרחב הזה מחכה לכל אחד ואחת, לא משנה באיזה גיל, שלב או מצב. כי כמו שיוסי גילה בדרכו שלו – אכן אין דבר כזה 'מאוחר מדי' להתחיל מחדש, במיוחד כשיש מי שילך איתך כל הדרך אל האור.

* המידע המוצג באתר אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי, לייעוץ רפואי יש לפנות לרופא מוסמך

מהסטיגמה למודעות: תפקיד התקשורת בהעלאת המודעות הציבורית ובמיגור דעות קדומות כלפי אגירה כפייתית

פינוי דירה בבאר שבע

פינוי דירה יכול להיות תהליך מורכב ומתיש, במיוחד כשמדובר בדירה ישנה או מוזנחת הדורשת טיפול מקיף. לעתים, הצטברות של שנים רבות של חפצים, ריהוט ישן ופסולת יכולה להפוך את המשימה למאתגרת במיוחד.

קראו עוד »

אל תתאמצו

לחצו לחיוג מהיר

התחל שיחה
צריכים עזרה?
שלום,
איך אוכל לעזור לך?
התקשרו עכשיו