מעבר לגבולות הטראומה: גישות טיפול אינטגרטיביות לאגירה כפייתית על רקע טראומטי

מעבר לגבולות הטראומה: גישות טיפול אינטגרטיביות לאגירה כפייתית על רקע טראומטי

הטיפול באנשים הסובלים מאגירה כפייתית על רקע טראומטי מהווה אתגר מקצועי ואנושי מורכב. בבסיס ההפרעה עומדים פצעים נפשיים עמוקים, הקשורים לחוויות מוקדמות של התעללות, הזנחה או אובדן. על מנת לסייע למטופלים אלו לא רק להיפטר מעודף החפצים, אלא לחולל שינוי מהותי באיכות חייהם ובבריאותם הנפשית, נדרשת התערבות טיפולית הוליסטית ורב-מימדית. שילוב של טכניקות מתחומי הטיפול בטראומה, בשילוב עם עקרונות מגישות התנהגותיות, תמיכתיות ונרטיביות, מאפשר מענה מקיף למכלול הצרכים והקשיים שמציבה האגירה הכפייתית. בליבו של התהליך עומדת מערכת יחסים טיפולית מכילה ובטוחה, המזמינה את המטופל לחקור את עברו, להבין את ההווה, וליצור נרטיב חדש של החלמה ותקווה.

חשיפה הדרגתית לטראומה בסביבה בטוחה

אחת הגישות המרכזיות בטיפול בטראומה, שרלוונטית ביותר למטופלים עם אגירה כפייתית, היא עיקרון החשיפה ההדרגתית. במקום להימנע מהחפצים הטעונים או מהזיכרונות הכואבים, המטופל מוזמן, בקצב שלו ובסביבה בטוחה, "לגעת" בהדרגה בחומרים הללו. תהליך זה, שמלווה בוויסות רגשי ובעיבוד קוגניטיבי של החוויה, מאפשר למטופל להפחית בהדרגה את עוצמת החרדה ואת הצורך בהימנעות. כפי שמתאר זאת שי, מייסד חברת "שי פינוי דירה": "כשמטופל מצליח לעמוד מול חפץ שמסמל עבורו טראומה, לגעת בו, להרגיש אותו, ולשרוד – זו חוויה עוצמתית של ניצחון. פתאום הוא מבין שהעבר לא חייב להכתיב לו את ההווה. שהוא חזק יותר מהפחד."

עבודה עם חלקים פנימיים וחיזוק העצמי

טראומות מוקדמות, במיוחד מסוג של התעללות מתמשכת, גורמות לעיתים לפיצול ולדיסאוציאציה בתפיסת העצמי. המטופל עשוי לחוות בתוכו "חלקים" שונים ומנוגדים, שמתקשים לתפקד בהרמוניה. למשל, החלק שרוצה להחלים אל מול החלק שחושש משינוי. בגישות כמו סכמה תרפיה או טיפול בדיסוציאציה מובנית, המטפל עוזר למטופל לזהות את החלקים השונים, להכיר בצרכים הייחודיים של כל אחד, וליצור דיאלוג פנימי מקדם ביניהם. דרך חיזוק החלקים הבוגרים והמווסתים יותר, ניתן לספק הכלה ותמיכה לחלקים הפגועים והמפוחדים, ולהגיע בהדרגה לאינטגרציה. במונחים של אגירה כפייתית, תהליך כזה יכול לסייע למטופל להתחבר למשאבי החוסן שבתוכו, ולהעז לוותר על ההגנות הלא-אדפטיביות שהחפצים מספקים. "אני תמיד אומר למטופלים שלי, בפנים יש לכם את כל הכוחות שאתם צריכים," אומר שי. "החלק שמפחד לשחרר, הוא לא האויב. הוא דווקא צריך הכי הרבה חמלה ותמיכה, כדי שירגיש מספיק בטוח להרפות."

בניית נרטיב מחודש ומשמעות בהווה

נדבך מרכזי נוסף בטיפול הוא עזרה למטופל לבנות נרטיב מחודש של חייו, שיאפשר לו למצוא משמעות ואף צמיחה מתוך החוויות הקשות. טכניקות נרטיביות, בשילוב עם כתיבה תרפויטית או יצירה אמנותית, יכולות לספק פלטפורמה עוצמתית לתהליך הזה. המטופל מוזמן לספר מחדש את סיפורו, הפעם כשהוא הגיבור שמתגבר על הקשיים ומובילאת עצמו לחיים טובים יותר. בהקשר של האגירה, חלק מהותי מהעלילה החדשה הוא מתן משמעות לפעולת השחרור מהחפצים – לא כאובדן או ויתור כפוי, אלא כצעד של העצמה, בחירה ותקווה. "זה ממש כמו יציאה מהכלא," משתף שי. "פתאום רואים איך החיים יכולים להיראות בלי כל הבלגן הזה, גם הפיזי וגם הנפשי. מגלים מחדש את האדם המדהים שהיה שם כל הזמן, מתחת לכל השכבות."

שילוב תמיכה קהילתית ומשפחתית

כדי לאפשר למטופל להתנתק בהדרגה מההזדהות שלו עם החפצים ועם העבר הטראומטי, קריטי לסייע לו לבנות רשת תמיכה חיצונית של יחסים בריאים ומיטיבים בהווה. באמצעות הדרכה משפחתית, בניית קבוצות תמיכה או שילוב של התנדבות קהילתית, המטופל יכול להתחיל לחוות את עצמו כחלק ממארג חברתי, שנותן לו מקום של שייכות וערך. ככל שהמשאבים הרגשיים שלו מתמלאים מבחוץ, כך הוא יזדקק פחות לחפצים כמקור יחיד של נחמה וביטחון. במקביל, יש חשיבות גם להנגשת סיוע פרקטי, כגון ליווי של חברת פינוי מקצועית "שי פינוי דירה", שיכולה לתווך את המעבר לבית פנוי ובטוח יותר. "השילוב הזה של טיפול פנימי עם תמיכה חיצונית, זה המפתח," מדגיש שי. "רק ככה אפשר באמת להחזיר לאנשים את השליטה על החיים שלהם, גם ברמה המעשית וגם ברמה הנפשית."

לסיכום, הטיפול באגירה כפייתית על רקע של טראומה מוקדמת דורש פריזמה טיפולית מורכבת ומשולבת. נדרשת התייחסות עמוקה הן לחוויות העבר הפוגעניות, והן למשמעויות שהאדם מייחס להתנהגות האגירה בהווה. שילוב מושכל של עקרונות מתחום הטיפול בטראומה, כגון חשיפה הדרגתית ועבודה עם חלקים מנותקים, לצד התערבויות ממוקדות התנהגות ובניית משמעות ותמיכה חדשות, מאפשר את המרחב המיטבי להחלמה ולצמיחה. בתוך כל אלה, האלמנט המרכזי הוא בניית מערכת יחסים מכילה ואמפתית בין המטפל למטופל. כי בסופו של דבר, כפי שמסכם זאת שי, "כל השינוי האמיתי קורה ביחסים. כשאדם מרגיש ראוי לאהבה, לקבלה ולהכלה – הוא לומד שהוא יכול לשחרר את העבר ולבנות לעצמו עתיד טוב יותר."

* המידע המוצג באתר אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי, לייעוץ רפואי יש לפנות לרופא מוסמך

מהסטיגמה למודעות: תפקיד התקשורת בהעלאת המודעות הציבורית ובמיגור דעות קדומות כלפי אגירה כפייתית

פינוי דירה בבאר שבע

פינוי דירה יכול להיות תהליך מורכב ומתיש, במיוחד כשמדובר בדירה ישנה או מוזנחת הדורשת טיפול מקיף. לעתים, הצטברות של שנים רבות של חפצים, ריהוט ישן ופסולת יכולה להפוך את המשימה למאתגרת במיוחד.

קראו עוד »

אל תתאמצו

לחצו לחיוג מהיר

התחל שיחה
צריכים עזרה?
שלום,
איך אוכל לעזור לך?
התקשרו עכשיו