מהכיתה לחדר הייעוץ: פרוטוקולים לתמיכה ולסיוע לתלמידים המתמודדים עם הורים אגרנים

ילדים ובני נוער שגדלים בבתים של הורים הסובלים מאגירה כפייתית, מתמודדים עם אתגרים ייחודיים ומורכבים שעלולים להשפיע משמעותית על התפתחותם, בריאותם הנפשית ותפקודם הלימודי-חברתי. הבית, שאמור להוות עבורם מקום בטוח ויציב, הופך תחת נסיבות אלו למרחב מאיים, כאוטי ולא בטוח. ההשלכות האפשריות כוללות קשיי וויסות רגשי, בעיות בדימוי העצמי והערך העצמי, הימנעות מקשרים חברתיים עקב בושה או חשש לחשיפת המצב, והזנחה של משימות לימודיות. מערכת החינוך, בהיותה המסגרת המשמעותית ביותר בחייהם של ילדים ונוער, נדרשת להכיר בצרכים הכרוכים במצב ולפתח פרוטוקולים סדורים למתן מענה ותמיכה.

העלאת המודעות והכשרת הצוות החינוכי

הצעד הראשון בפיתוח מערך תמיכה הולם לתלמידים המתמודדים עם הורים אגרנים הוא העלאת המודעות בקרב הצוות החינוכי לגבי מאפייני התופעה והשלכותיה. חשוב שמורים, יועצים ואנשי מנהלה יהיו מודעים לסימנים האופייניים – כגון ירידה פתאומית בהישגים, בעיות נוכחות, התנהגויות מסתגרות או תוקפניות, וקשיי אינטראקציה – ויוכלו לזהות תלמידים שיתכן שזקוקים לסיוע. יש צורך בהכשרות והשתלמויות מקצועיות שירחיבו את הידע של הצוות לגבי דרכי ההתערבות האפשריות ופיתוח רגישות תרבותית לנושא. כפי שמציין שי, מנהל חברת "שי פינוי דירה": "בתי ספר הם קו ההגנה הראשון. אם המורים והיועצים לא מכירים את התופעה, הילדים האלה פשוט נופלים בין הכיסאות. צריך לתת להם כלים לזהות, להכיל ולפעול."

יצירת מרחב בטוח ומערכת יחסים מיטיבה עם דמות חינוכית

ילדים הגדלים בסביבת אגירה כפייתית חווים לעתים קרובות בדידות רגשית ומחסור במבוגר שניתן לסמוך עליו. על בית הספר לייצר עבורם מרחב בטוח ודמות חינוכית קבועה (מורה, יועץ, מדריך) איתה יוכלו ליצור יחסי אמון ולשתף בחוויותיהם וקשייהם. מרחב זה צריך להיות מוגן, סודי ולא שיפוטי, תוך הדגשה של קבלה, הכלה ואמונה ביכולותיהם. במפגשים הפרטניים, על הדמות החינוכית להעניק לתלמיד אוזן קשבת, לאפשר לו לבטא את רגשותיו (כעס, עצב, בלבול) ולתת להם לגיטימציה. במקביל, יש לחזק בתלמיד תחושת מסוגלות, לסייע לו למצוא נקודות חוזק ומשאבי התמודדות ולבנות יחד אסטרטגיות לפתרון בעיות קונקרטיות. "הילד צריך לדעת שיש לו למי לפנות, שיש מי שמבין אותו," מדגיש שי. "זה לא אומר שהמורה יכול לפתור הכל, אבל הוא יכול להיות שם בשביל הילד, להראות לו שהוא לא לבד ושיש לו ערך."

התאמת הנחיות וציפיות בהתחשב במצב הביתי

ילדים במשפחות אגרניות מתקשים לעתים לעמוד בדרישות הבית ספריות הרגילות, כמו הכנת שיעורים, הגעה בזמן או השתתפות בפעילויות העשרה. על הצוות החינוכי להכיר במגבלות העומדות בפניהם ולהתאים את הדרישות בהתאם. זה עשוי לכלול ויתורים על חלק מהמטלות או שינוי בלוח הזמנים, תוך גילוי גמישות והתחשבות. בנוסף, במקרים מתאימים, ניתן לאפשר לתלמיד להשתמש במשאבים בית ספריים כמו ספרייה או חדר מחשבים בשעות אחר הצהריים, ולהשלים את מטלותיו במסגרת מוגנת וללא הסחות דעת. יחד עם זאת, חשוב להימנע מ"הנחות" מוגזמות או מוויתור על הגבולות, כדי לא ליצור תחושה של אפליה או ציפיות נמוכות מהתלמיד. "צריך לאזן בין גמישות לבין עקביות," מציין שי. "להראות לילד שמבינים את המצב שלו, אבל גם נותנים לו יעדים שהוא יכול להשיג. הוא עדיין צריך לדעת שדורשים ממנו ומאמינים בו."

קידום תחושת מסוגלות ושייכות חברתית

ילדים להורים אגרנים נוטים לפתח תחושות של בושה וחוסר אונים ועשויים להתקשות ליזום אינטראקציה ולהשתלב חברתית. תפקידו של בית הספר הוא לעודד בהם תחושת מסוגלות, אמון בכוחות העצמיים ושייכות לקבוצת השווים. זאת ניתן לעשות דרך חיזוקים חיוביים והצבת אתגרים בני השגה, מתן אחריות ותפקידים, ועידוד השתתפות פעילה בחיי הכיתה והקהילה הבית ספרית. יש לוודא שהתלמיד אינו מודר ולפעול באופן אקטיבי לשילובו בקבוצות חברתיות. כמו כן, במקרה הצורך, ניתן להציע התערבויות כמו סדנאות למיומנויות חברתיות, מפגשי הדרכה להורים או אפילו ליווי בוקר להבטחת הגעה סדירה וחיבור למשאבי סיוע קהילתיים. "הרבה פעמים הילדים האלה פשוט נעלמים, הופכים בלתי נראים," מתאר שי. "בית הספר חייב לתת להם במה, לגרום להם להרגיש משמעותיים ורצויים. זה משנה את כל תפיסת העולם שלהם וגורם להם להאמין שהם יכולים להצליח."

עבודה רב-מקצועית ושיתוף עם גורמי הרווחה והטיפול

במקרים רבים, התמודדות מיטבית עם ילדים לאגרנים מצריכה עבודה משותפת ומתואמת בין בית הספר לבין רשויות הרווחה וגורמי טיפול קהילתיים (עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, חברות לשירותי פינוי כמו "שי פינוי דירה"). יש ליצור פרוטוקולים סדורים להפניה ולשיתוף מידע (תוך שמירה על כללי סודיות), לבנות תכניות משותפות ולקיים דיונים תקופתיים על מצבו והתקדמותו של התלמיד. בית הספר צריך לראות את עצמו כחלק אינטגרלי ממערך הסיוע ולשאוף לשיתוף פעולה הדוק עם כלל הגורמים המטפלים. כדברי שי: "שום ארגון לא יכול לעשות את זה לבד. זו עבודת צוות. רק כשמערכת החינוך עובדת יד ביד עם הרווחה, ומביאה את הראייה ואת הכוחות של כולם, אפשר להזיז הרים ולשנות באמת את חייהם של הילדים."
לסיכום, תלמידים החווים התמודדות עם אגירה כפייתית בבית זקוקים לתמיכה רב-מערכתית ומותאמת אישית מצד בית הספר. זוהי משימה מורכבת, הדורשת מודעות, ידע, רגישות וכלים מקצועיים מצד הצוות החינוכי. אך הצורך הוא דחוף והכרחי. ילדים אלו זכאים כמו כל האחרים לקבל את התנאים שיאפשרו להם להצליח ולמצות את הפוטנציאל האישי והלימודי שלהם. באמצעות עבודה אינטנסיבית ומתואמת עם אנשי מקצוע מתחום הרווחה והטיפול, ובאמצעות התאמת המענים לצרכיהם הייחודיים של הילדים הללו, בתי הספר יכולים להוות מקור לתקווה, חוסן ושינוי עבורם. כי כפי שמעיד שי מניסיונו הרב: "כשילד מקבל את מה שהוא צריך, בזמן שהוא צריך את זה, זה לא רק מציל אותו היום. זה בונה את כל עתידו."

* המידע המוצג באתר אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי, לייעוץ רפואי יש לפנות לרופא מוסמך

מהסטיגמה למודעות: תפקיד התקשורת בהעלאת המודעות הציבורית ובמיגור דעות קדומות כלפי אגירה כפייתית

פינוי דירה בבאר שבע

פינוי דירה יכול להיות תהליך מורכב ומתיש, במיוחד כשמדובר בדירה ישנה או מוזנחת הדורשת טיפול מקיף. לעתים, הצטברות של שנים רבות של חפצים, ריהוט ישן ופסולת יכולה להפוך את המשימה למאתגרת במיוחד.

קראו עוד »

אל תתאמצו

לחצו לחיוג מהיר

התחל שיחה
צריכים עזרה?
שלום,
איך אוכל לעזור לך?
התקשרו עכשיו