מבושה לתחושת ערך עצמי: העצמת תלמידים הסובלים מההשלכות של אגירה כפייתית במשפחה

ילדים ובני נוער הגדלים בבית בו אחד ההורים סובל מאגירה כפייתית, חווים לעתים קרובות מציאות מורכבת ומאתגרת. הם מתמודדים עם ההשלכות הפיזיות של החיים בסביבה מלאה בחפצים, פסולת ואי-סדר, אך גם עם ההשלכות הרגשיות העמוקות. תחושות של בושה, מבוכה וניכור חברתי הן נפוצות בקרב תלמידים במצב זה, והן עלולות להשפיע באופן ניכר על הדימוי העצמי, על הביטחון ועל התפקוד הכללי שלהם. לכן, מוסדות החינוך נדרשים לא רק לזהות את התלמידים המושפעים מאגירה כפייתית במשפחה, אלא גם לפתח דרכים יצירתיות להעצמתם ולחיזוק תחושת הערך העצמי שלהם.

1. יצירת סביבה בטוחה ולא שיפוטית

צעד ראשון וחיוני הוא ליצור עבור התלמידים סביבה בית ספרית בטוחה, מכילה ונטולת שיפוטיות. חשוב שהצוות החינוכי יהיה מודע להשפעות האפשריות של אגירה כפייתית במשפחה, ויגלה רגישות מיוחדת לתלמידים אלו. עליהם להימנע מהערות או התנהגויות שעלולות להעצים את תחושת הבושה, כמו התייחסות לבגדים, לספרים או לציוד שנראים ישנים או מוזנחים. במקום זאת, יש להדגיש קבלה, אמפתיה והקשבה פעילה. על ידי יצירת מרחב חם ותומך, בית הספר יכול להוות עבור התלמידים מפלט, מקום בו הם יכולים להרגיש מוגנים, מוערכים ושווים.
שי, מייסד חברת "שי פינוי דירה" המתמחה בסיוע למשפחות עם אגירה כפייתית, מדגיש את החשיבות של חיבור הילדים למערכות תמיכה חיצוניות. הוא צופה שבית הספר יכול למלא תפקיד מפתח, אם הצוות ידע לזהות את המצוקה מבעד לסימנים העדינים, ולהגיב ברגישות וברוחב לב.

2. מתן הזדמנויות להצטיינות ומנהיגות

תלמידים הסובלים מבושה עמוקה עקב מצבם המשפחתי, נוטים לא פעם להצטנע או להימנע מלקיחת יוזמה בכיתה ובפעילויות בית ספריות. כדי לחזק את תחושת הערך העצמי שלהם, חשוב ליצור עבורם במכוון הזדמנויות לפעול, להתבלט ולהוביל בתחומים בהם הם מצטיינים. בין אם זה בלימודים, בספורט, באומנות או בכל תחום אחר – מתן אחריות, עידוד והכרה ציבורית ביכולותיהם יכולה לחולל פלאים עבור הדימוי העצמי שלהם. הצלחות בבית הספר מהוות משקל נגד חיוני לאתגרים בבית, ומאפשרות לתלמידים לפתח זהות חיובית ומועצמת יותר.
שי נזכר במקרה של ילד שהתגורר בבית עמוס בחפצים, והיה שקט ומופנם בבית הספר. כשהמורה גילתה את כישרונו יוצא הדופן לשירה והציבה אותו במרכז התעניינותה, הוא פרח וזכה להערכה עצומה מהסובבים. החוויה הזו נתנה לו כוחות להתמודד גם עם המורכבות בבית.

3. עידוד אינטראקציה חברתית

אחת ההשפעות הקשות של בושה היא הנטייה להימנע ממגע חברתי ולהתבודד. ילדים ממשפחות עם אגירה כפייתית עלולים לחשוש להזמין חברים הביתה, להירתע מלהשתתף באירועים חברתיים, ולהתקשות ליצור קשרים קרובים עם בני גילם. על בית הספר לקדם באופן יזום את האינטראקציה החברתית של תלמידים אלו, ולעודד אותם להשתלב בחברת השווים. הדבר יכול להיעשות, למשל, דרך שיבוץ מכוון בקבוצות עבודה, עידוד להשתתף בחוגים ופעילויות אחר הצהריים, או דרך תכנית חונכות עם תלמידים בוגרים יותר שישמשו כמודל לחיקוי. ככל שהתלמיד ירגיש מחובר יותר חברתית, כך תקטן תחושת הבדידות והמבוכה שהוא חווה.
שי ממליץ על קיום פעילויות חברתיות מגוונות מחוץ לכותלי בית הספר, כמו סיורים, התנדבויות בקהילה או מפגשים בבתי תלמידים שונים. כך, הילדים יכולים לחוות תחושה של נורמליות ושותפות, שלא תלויה בנסיבות הביתיות שלהם.

4. שיתוף פעולה עם ההורים והגורמים המטפלים

מערכת החינוך אינה יכולה להתמודד לבדה עם האתגר של תלמידים הסובלים מאגירה כפייתית במשפחתם. נדרש שיתוף פעולה הדוק ושוטף עם ההורים והגורמים המטפלים, כדי ליצור עבור הילד רשת תמיכה אחידה ועקבית. מומלץ לקיים פגישות סדירות עם ההורים, ולהציע תמיכה וליווי מותאמים. ניתן גם להפנות את המשפחה לארגוני סיוע חיצוניים, כמו "שי פינוי דירה", שיכולים לספק מענה מקצועי ומקיף לבעיית האגירה בבית. חשוב לשמור על ערוצי תקשורת פתוחים ולדאוג שכל הצדדים פועלים יחד לטובת רווחתו הנפשית של התלמיד.
שי מעיד שהשינויים המשמעותיים ביותר קורים כאשר בית הספר והבית מצליחים "לדבר בקול אחד". כשהמערכת כולה משדרת לילד מסר אחיד של קבלה, אמון ועידוד – הוא מקבל כוחות להתגבר גם על המכשולים הגדולים ביותר.
העצמת תלמידים הסובלים מהשלכות של אגירה כפייתית בבית היא משימה מורכבת, הדורשת מערכת חינוך קשובה, אמפתית ובעלת כלים. זוהי אחריות כבדה, אך גם זכות גדולה – לסייע לילדים אלו לפרוץ את מעגל הבושה, ולגלות את הפוטנציאל הייחודי הטמון בהם. על ידי יצירת סביבה מעצימה, מתן הזדמנויות לבלוט, עידוד חברתי ושיתוף פעולה עם הגורמים הרלוונטיים – אנו יכולים לעזור להם לבנות זהות עצמית חיובית ואיתנה יותר, שאינה מוגדרת דרך הקשיים הביתיים. בתהליך, אנו מזמינים אותם למסע התפתחותי מופלא – ממקום של כיווץ וחוסר אונים, למקום של התרחבות, יוזמה ואמונה עצמית. וכשילד אחד משתחרר מכבלי הבושה ומוצא את נתיב ההתעצמות שלו, הוא מאיר את הדרך לכולנו.

* המידע המוצג באתר אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי, לייעוץ רפואי יש לפנות לרופא מוסמך

מהסטיגמה למודעות: תפקיד התקשורת בהעלאת המודעות הציבורית ובמיגור דעות קדומות כלפי אגירה כפייתית

פינוי דירה בבאר שבע

פינוי דירה יכול להיות תהליך מורכב ומתיש, במיוחד כשמדובר בדירה ישנה או מוזנחת הדורשת טיפול מקיף. לעתים, הצטברות של שנים רבות של חפצים, ריהוט ישן ופסולת יכולה להפוך את המשימה למאתגרת במיוחד.

קראו עוד »

אל תתאמצו

לחצו לחיוג מהיר

התחל שיחה
צריכים עזרה?
שלום,
איך אוכל לעזור לך?
התקשרו עכשיו