כשהעיתונאי הופך לשותף בהחלמה: בניית אמון ויצירת קשר מכבד עם מרואיינים עם אגירה כפייתית

כתבות ותחקירים העוסקים באגירה כפייתית מהווים הזדמנות ייחודית להעלאת המודעות הציבורית להפרעה מורכבת זו, אך גם טומנים בחובם אתגר משמעותי – יצירת קשר של אמון ושל כבוד עם המרואיינים. עבור רבים מהסובלים מאגירה כפייתית, חשיפה תקשורתית של סיפורם האישי כרוכה בחששות עמוקים מביקורת, משיפוטיות ומפגיעה בפרטיות. על מנת לאפשר דיווח מדויק ורגיש, שמעניק במה אותנטית לחוויותיהם של המרואיינים ובה בעת שומר על כבודם, העיתונאי נדרש לאמץ עמדה מקצועית ואמפתית כאחד – עמדה שהופכת אותו לשותף של ממש בתהליך ההחלמה.

הכרה בפגיעוּת ובצורך בשליטה

נקודת המוצא ליצירת קשר מכבד עם מרואיינים עם אגירה כפייתית היא ההבנה כי הסכמתם להשתתף בכתבה דורשת מהם אומץ רב ונכונות להיחשף ממקום של פגיעוּת. שי, מייסד חברת "שי פינוי דירה", מסביר: "האנשים שמסכימים להתראיין על המצב שלהם עושים צעד ענק. הם חושפים את הסוד הכי גדול והכי כואב שלהם, את הבושה והאשמה שרודפות אותם שנים. הם שמים הרבה אמון בעיתונאי." ההכרה בפגיעוּת זו מחייבת את העיתונאי לגלות רגישות מירבית, ולהעניק למרואיין תחושה של שליטה על אופן הצגת סיפורו. מתן אפשרות לקרוא ולאשר ציטוטים, שקיפות לגבי הזווית העיתונאית, ושיתוף בתהליך העריכה, יכולים לסייע למרואיין לחוש ביטחון רב יותר אל מול החשיפה הפומבית.

הקשבה אקטיבית וסובלנות

בניית אמון עם מרואיינים עם אגירה כפייתית מצריכה מהעיתונאי הקשבה אקטיבית, המאפשרת למרואיין לחלוק את חוויותיו בקצב ובאופן הנוחים לו. שי מתאר: "לפעמים, האדם שמתראיין צריך הרבה זמן בשביל לפתוח את עצמו. יש הרבה כאב, הרבה רגשות קשים שצריך להכיל. החוכמה של העיתונאי היא לתת לזה מקום, להקשיב בסבלנות ובלי שיפוטיות." היכולת להכיל שתיקות, לגלות אמפתיה כלפי קשיים ולהימנע מלחץ מיותר למסירת פרטים, מאפשרת למרואיין לחוש בטוח דיו לחלוק את סיפורו האישי. הקשבה אקטיבית גם מסייעת לעיתונאי לזהות נקודות רגישות או טריגרים אפשריים, ולהתאים את השיחה כך שלא תיפגע בבריאותו הנפשית של המרואיין.

שימוש במונחים מקצועיים מדויקים

שימוש במונחים מקצועיים מדויקים ולא סטיגמטיים לתיאור אגירה כפייתית מהווה אבן דרך נוספת ביצירת יחסי אמון עם המרואיינים. שי מדגיש: "חשוב להשתמש במונחים כמו 'אגירה כפייתית' או 'הפרעת אגירה', ולא במילים כמו 'עודף חפצים' או 'בלגן'. זה מראה שהעיתונאי מתייחס לזה כמו למחלה, ולא כמו לבחירה או לעצלנות." שפה מכבדת מסייעת למרואיין לחוש שהעיתונאי מבין את מורכבות מצבו, ומעוניין לתאר אותו באופן הוגן ומקצועי. שיתוף פעולה עם מומחים להפרעה, כמו פסיכולוגים או מטפלים בעלי ניסיון בתחום, בבניית השאלון ובניסוח הכתבה, גם הוא יכול לתרום לדיוק הלשוני וליצירת אמון.

קבלת הסכמה מדעת

הסכם ההשתתפות בראיון עיתונאי חייב להתבסס על הסכמה מדעת של המרואיין לכל פרטי החשיפה, תוך הבנה מלאה של אופי הכתבה והשלכותיה האפשריות. שי מספר: "היו מקרים שהמשפחות שאנחנו מטפלים בהן היו מעוניינות להתראיין, אבל הן לא היו מודעות לגמרי למה זה אומר. אז עברנו איתן שוב על כל הפרטים, וידאנו שהן מבינות שהסיפור שלהן יתפרסם בעיתון או בטלוויזיה, עם שמות ופרצופים." על העיתונאי לוודא כי המרואיין מבין את מהות ההסכמה, את הסיכונים והיתרונות הכרוכים בחשיפה, ואת זכותו לחזור בו בכל שלב. רק על בסיס הבנה זו ניתן לבנות יחסי אמון ושיתוף פעולה פוריים.

ליווי המרואיין לאחר הפרסום

תפקידו של העיתונאי אינו מסתיים ברגע פרסום הכתבה. ליווי המרואיין גם לאחר החשיפה התקשורתית הוא מרכיב חיוני בשמירה על יחסי האמון וביצירת השפעה חיובית של הסיפור האישי. שי ממליץ: "כדאי שהעיתונאי יישאר בקשר עם האדם שהתראיין, יבדוק מה השפעת הפרסום על חייו, ובמידת הצורך יפנה אותו להמשך טיפול ותמיכה. זה מראה שהוא לא סתם ניצל את הסיפור שלו, אלא באמת אכפת לו מהשלכות הפרסום." המעקב והדאגה של העיתונאי הופכים אותו משותף אקטיבי ומחויב לרווחת המרואיין, ובכך מחזקים את תחושת המשמעות והערך של השיתוף בסיפור האישי.

עיתונאים העוסקים בסיקור מקרי אגירה כפייתית עומדים בפני האתגר הכפול של בניית אמון עם מרואיינים פגיעים במיוחד, ויצירת קשר מכבד ומעצים עימם. על ידי הכרה בפגיעוּת ובצורך בשליטה על הסיפור, הקשבה סובלנית, שימוש בשפה מדויקת ולא סטיגמטית, וידוא הסכמה מדעת וליווי המרואיין גם לאחר הפרסום, העיתונאי הופך לשותף של ממש במסע ההחלמה האישי. כפי שמסכם שי: "כשהסיקור התקשורתי נעשה ברגישות ובכבוד לאדם שחולק את סיפורו, הוא יכול להפוך לחלק מרכזי בתהליך השיקום והצמיחה האישית. העיתונאי משמש כמעין מגשר בין המרואיין לבין הקהל, מאפשר לו להשמיע את הקול שלו ולהרגיש שהוא לא לבד. וזה כוח עצום." דרך שותפות מחויבת זו, סיפורים של אגירה כפייתית יכולים להפוך ממקור לסטיגמה ובושה, למנוף לחמלה ולתקווה.

* המידע המוצג באתר אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי, לייעוץ רפואי יש לפנות לרופא מוסמך

מהסטיגמה למודעות: תפקיד התקשורת בהעלאת המודעות הציבורית ובמיגור דעות קדומות כלפי אגירה כפייתית

פינוי דירה בבאר שבע

פינוי דירה יכול להיות תהליך מורכב ומתיש, במיוחד כשמדובר בדירה ישנה או מוזנחת הדורשת טיפול מקיף. לעתים, הצטברות של שנים רבות של חפצים, ריהוט ישן ופסולת יכולה להפוך את המשימה למאתגרת במיוחד.

קראו עוד »

אל תתאמצו

לחצו לחיוג מהיר

התחל שיחה
צריכים עזרה?
שלום,
איך אוכל לעזור לך?
התקשרו עכשיו