כשהמשפחה מתרחקת: טיפול בקונפליקטים משפחתיים וביחסים בין-דוריים על רקע אגירה כפייתית

אגירה כפייתית היא תופעה מורכבת, המשפיעה לא רק על האדם הסובל ממנה אלא על כל המערכת המשפחתית. כאשר אחד מבני המשפחה, לעתים קרובות מהדור המבוגר יותר, מתחיל לאגור חפצים וחומרים בצורה בלתי נשלטת, נוצרים מתחים וקונפליקטים קשים בין בני הדורות השונים. הבית שהופך למעמסה, התנהגותו המנוכרת והמתגוננת של האדם האוגר, והאתגרים הרגשיים והמעשיים שההפרעה מציבה בפני המשפחה – כל אלה הופכים את אגירה הכפייתית למוקד של מאבקי כוח וכאב משפחתי עמוק. טיפול מוצלח בתופעה חייב להתייחס למכלול הדינמיקות המשפחתיות הללו, לרפא קרעים בין-דוריים, ולבנות מחדש יחסי אמון ושותפות בין כל המעורבים.

קונפליקט בין הדחף לאגור לבין צרכי המשפחה

מוקד מרכזי למתחים סביב אגירה כפייתית הוא העימות בין הדחף הבלתי נשלט של האדם האוגר לצבור עוד ועוד חפצים, לבין הצרכים והרצונות של שאר בני המשפחה. בעוד שעבור האדם הסובל מההפרעה, האובייקטים הנאספים מהווים מקור של נחמה, ביטחון ואף משמעות קיומית, עבור בני משפחתו הם הופכים למטרד קשה ובלתי נסבל. ילדים ונכדים שואפים לבית בטוח ופונקציונלי, שמאפשר חיי משפחה נורמטיביים. הם רוצים מרחב פיזי שבו ניתן לארח, לארגן מפגשים משפחתיים ולהרגיש בנוח. עבורם, בית המלא בערימות חפצים הוא מקור לבושה, תסכול וכאב.

ההתנגשות בין הצרכים הסותרים הללו יוצרת חיכוכים יומיומיים בין האדם האוגר לבין בני משפחתו. הדור הצעיר יותר מבקש, מתחנן ולעתים אף דורש לפנות את עודפי החפצים, בעוד האדם המבוגר מתנגד לכל שינוי בסביבת המחיה שלו. בני המשפחה חשים שהאדם האוגר מעדיף את החפצים והאשפה על פני הצרכים שלהם, דבר הפוגע קשות בתחושת הקרבה והאכפתיות בתוך המשפחה.

אובדן תקשורת ואמון

אחד הקרבנות הראשונים של אגירה כפייתית במשפחה הוא התקשורת הבין-אישית. ככל שהבית הופך צפוף ומוזנח יותר, כך מתערערים גם ערוצי הדיבור והקשר בין בני המשפחה. הדור המבוגר, מתוך בושה וחשש מבקורת, נוטה להתכנס בתוך עצמו ולהימנע משיתוף. הוא מסרב לדבר על הבעיה, להסביר את הקושי שלו להיפרד מחפצים או לקבל עזרה. לעומתו, הדורות הצעירים יותר מגיבים ברתיעה, בחוסר הבנה וכעס על חוסר שיתוף הפעולה וההתחשבות.

שי, מנהל חברת פינוי המתמחה במקרי אגירה קיצוניים, מתאר את חומות השתיקה הניצבות לעתים קרובות בין האדם האוגר למשפחתו: "אנשים שזקוקים לפינוי דירה… הם מגיעים, הם מחפשים אותי… ובמשך חצי שנה הם מתלבטים להתקשר אליי או לא להתקשר אליי מהבושה, הם מתביישים." בני המשפחה, בתגובה, עשויים להתרחק, להימנע מביקורים, ולוותר על נסיונות לסייע. למעשה, כל צד מסתגר בעמדתו וחש בודד ומבודד מול הצד השני. האמון ההדדי שבור, והפערים רק הולכים ומעמיקים.

מאבקי שליטה והאשמות הדדיות

בהיעדר תקשורת פתוחה, מערכות היחסים בין האדם האוגר למשפחתו מידרדרות לעתים למאבקי שליטה והאשמות הדדיות. בני המשפחה עשויים לנקוט בצעדים קיצוניים כמו לחץ מתמשך, איומים או אפילו התערבות משפטית כדי לכפות על האדם המבוגר לפנות את ביתו. הם מאשימים אותו באדישות, בעקשנות ובחוסר אחריות כלפי עצמו וסביבתו. מנגד, האדם האוגר חש מותקף, מאוים ובלתי מובן. הוא רואה בבני משפחתו יריבים השואפים לשלוט בחייו, להכתיב לו כיצד לנהל את ביתו ואף לשדוד ממנו את רכושו האישי.

ההאשמות וההתנצחויות הללו יוצרות תהום עמוקה של חוסר אמון ועוינות בתוך המשפחה. במקום לחפש פתרונות משותפים ולגלות אמפתיה אחד כלפי השני, כל צד מכונס בעמדתו הצודקת ובטראומה האישית שלו. הבעיה כבר אינה רק הבית המבולגן, אלא המערכת המשפחתית כולה שמאיימת להתפרק לרסיסים.

הצורך בליווי משפחתי מקיף

כדי לטפל ביחסים הבין-דוריים הפגועים במשפחות המתמודדות עם אגירה כפייתית, יש צורך בהתערבות רב-ממדית ועדינה. אין די בטיפול נקודתי באדם האוגר או במתן פתרונות מעשיים לפינוי הבית. נדרשת עבודה טיפולית מקיפה שתיצור מרחב בטוח לביטוי כל הקולות והצרכים במשפחה, ותאפשר בניית הסכמות וגישור על פני השנים של ניכור וחוסר הבנה.

בשלב הראשון, יש לאפשר לכל צד לחוות את רגשותיו ולשתף בכאבים ובפחדים הייחודיים שלו. האדם האוגר זקוק להזדמנות לבטא את תחושות הבדידות, חוסר האונים והערעור הקיומי המלווים אותו, מבלי שישפטו אותו. במקביל, בני המשפחה צריכים מקום בטוח לתסכול, לכעס ולאבל על יחסים שאבדו. המטרה היא לבסס תחושת הכלה ואמפתיה אמיתית בין כל חברי המשפחה, שתאפשר את פתיחת ערוצי התקשורת מחדש.

בהמשך, על בסיס ההקשבה והכבוד ההדדי, ניתן לעבוד על בניית תוכנית משותפת להתמודדות עם האתגרים. בליווי של איש מקצוע מיומן, בני המשפחה יכולים להגדיר יעדים, לחלק תפקידים ולתאם ציפיות ביחס לשינויים הנדרשים בבית. חשוב שכל הצדדים יהיו שותפים מלאים בתהליך, וירגישו אחריות ומחויבות כלפיו. בשלב זה ניתן לערב בעלי מקצוע נוספים כמו חברות פינוי והתארגנות, אשר יכולות לתת מענה מעשי מותאם ורגיש לצורכי המשפחה.

לאורך כל הדרך, יש לשמור על קשר קרוב ותומך בין כל בני המשפחה. זה אומר שיחות סדירות, מפגשים קבועים במרחב נייטרלי, וגילוי עניין כן בחייו של האדם האוגר מעבר לסוגיית האגירה עצמה. ככל שהקשר האנושי יתחזק ויתייצב, כך תגבר גם המוטיבציה של כל המעורבים להירתם יחד למאמץ ההתמודדות עם ההפרעה.

הטיפול באגירה כפייתית במשפחה הוא מסע מורכב ורב שלבים. במרכזו עומדים שיקום האמון, התקשורת והיחסים הבין-דוריים שנפגעו כתוצאה מהתופעה. רק באמצעות עבודה סבלנית ומסורה, יחד עם ליווי מקצועי הוליסטי, ניתן לגשר על הקרעים המשפחתיים ולמצוא את הדרך חזרה זה לזה, אל החיבור האנושי שנמצא מתחת לערימות החפצים והכאב. זהו מאבק משותף להשבת המרחב הביתי והמשפחתי האבוד, ובעיקר – לריפוי הלב והשבת תקוות הקרבה והשייכות שנדמו כאבודות.

* המידע המוצג באתר אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי, לייעוץ רפואי יש לפנות לרופא מוסמך

מהסטיגמה למודעות: תפקיד התקשורת בהעלאת המודעות הציבורית ובמיגור דעות קדומות כלפי אגירה כפייתית

פינוי דירה בבאר שבע

פינוי דירה יכול להיות תהליך מורכב ומתיש, במיוחד כשמדובר בדירה ישנה או מוזנחת הדורשת טיפול מקיף. לעתים, הצטברות של שנים רבות של חפצים, ריהוט ישן ופסולת יכולה להפוך את המשימה למאתגרת במיוחד.

קראו עוד »

אל תתאמצו

לחצו לחיוג מהיר

התחל שיחה
צריכים עזרה?
שלום,
איך אוכל לעזור לך?
התקשרו עכשיו