כשהאגירה הכפייתית פוגשת את החוק: היבטים משפטיים וזכויות האפוטרופוס בטיפול במקרי הזנחה

לאגירה כפייתית יש השלכות מרחיקות לכת לא רק על האדם הסובל ממנה, אלא גם על הסביבה והקהילה כולה. כאשר האגירה מגיעה לרמות קיצוניות של הזנחה והסביבה הופכת למסוכנת ולא ראויה למגורים, לא פעם נדרשת התערבות משפטית ומעורבות של אפוטרופוס. עם זאת, הטיפול במצבים אלו מעלה שאלות מורכבות לגבי האיזון בין זכויות הפרט לאוטונומיה ופרטיות, לבין החובה להגן עליו ועל הציבור מפני נזק. חשוב שאפוטרופוסים ואנשי מקצוע המעורבים במקרים כאלה יכירו את הרקע החוקי ואת סמכויותיהם, ויפעלו במקצועיות ורגישות לטובת האדם הסובל.

ההשלכות הציבוריות של אגירה כפייתית קיצונית

כאשר אגירה כפייתית מתדרדרת לכדי מפגע תברואתי ובטיחותי, היא הופכת לעניין של אינטרס ציבורי. הצטברות של אשפה, פסולת מזון וחפצים למיניהם מהווה סכנה להתפשטות מחלות, מזיקים ושרפות. במקרים מסוימים, האגירה אף עלולה לחסום מעברים ודרכי מילוט בחירום. כמו כן, היא פוגעת באיכות החיים והנכסים של השכנים והקהילה כולה. במצבים אלו, רשויות מקומיות, גופי בריאות הציבור או וועדי בתים יכולים לפנות לערכאות משפטיות בדרישה לטפל במפגע. במקרים מסוימים של הזנחה קיצונית, כאשר האדם לא מסוגל לדאוג לעצמו, גם גורמי הרווחה יכולים להתערב ולהמליץ על מינוי אפוטרופוס שידאג לענייניו. שי, מנהל חברת "שי פינוי דירה", מספר: "לפעמים השכנים הם שמתקשרים אלינו, מתוך ייאוש. הם מודאגים מפגיעה בבריאות שלהם ושל ילדיהם. המצב חייב טיפול מיידי."

סמכויות וחובות של אפוטרופוס

במקרים בהם ממונה אפוטרופוס לטיפול במצב של אגירה כפייתית והזנחה, עומדות בפניו סמכויות נרחבות אך גם אחריות כבדה. החוק מקנה לאפוטרופוס את הזכות לקבל החלטות בנוגע למצבו הרפואי, הכלכלי והאישי של האדם שנמצא תחת חסותו. בהקשר של אגירה כפייתית, אפוטרופוס יכול להחליט על פינוי הבית, השמדת פריטים מסוכנים, הזמנת שירותי ניקיון וחיטוי, ואף העברת האדם למסגרת מוגנת. יחד עם זאת, על האפוטרופוס לפעול תמיד לטובתו של האדם ולשמור ככל הניתן על כבודו ועצמאותו. עליו לשתף את האדם בהחלטות, להתחשב ברצונותיו ולבחור באפשרות שתפגע בו כמה שפחות. כפי ששי מדגיש: "אני תמיד אומר לאפוטרופוסים – אתם פה כדי לעזור, לא כדי להשתלט. צריך לשמוע את האדם, לתת לו תחושה שיש לו שליטה ובחירה. זה קריטי כדי לייצר שיתוף פעולה ואמון."

שמירה על פרטיות וכבוד במהלך הפינוי

אחד האתגרים המשמעותיים העומדים בפני אפוטרופוסים וצוותים מקצועיים המטפלים במצבי אגירה קיצונית הוא השמירה על פרטיותו וכבודו של האדם הסובל. פינוי בית, מיון חפצים אישיים והתמודדות עם הזנחה קשה יכולים להיות השפלה עצומה עבור האדם. לא פעם, ישנה סטיגמה חברתית ותחושת בושה שמונעות מאנשים לבקש או לקבל עזרה. על האפוטרופוס והמטפלים לפעול בדיסקרטיות מרבית, להימנע מחשיפה מיותרת ומשיתוף מידע עם גורמים לא רלוונטיים. יש לבצע את הפינוי בעדינות, תוך הסברים והכלה של הלקוח לכל אורך התהליך. שי מתאר: "אנחנו מגיעים עם צוות מצומצם, עובדים בשקט, נמנעים מלמשוך תשומת לב מיותרת. הכל נעשה בתיאום מלא עם הלקוח ותוך התחשבות בקצב שלו. זה מאוד אישי ורגיש."

שיקולי טובת הלקוח בראי החוק

בסופו של דבר, כל החלטה וצעד שנוקטים האפוטרופוס והמערכת המשפטית חייבים להתקבל דרך הפריזמה של טובת האדם הסובל מאגירה כפייתית. החוק אמנם מאפשר, ולעתים מחייב, התערבות במצבי הזנחה קיצוניים, אך אין פירוש הדבר שניתן להתעלם מרצונותיו וצרכיו של האדם. יש לאזן בין הצורך להגן עליו ועל סביבתו, לבין הזכות שלו לאוטונומיה ושליטה על חייו. ככל שהאדם מסוגל להבין את משמעות ההחלטות ולקחת חלק בהן, יש לשתפו ולכבד את דעתו. בה בעת, במצבי סיכון חמורים, על האפוטרופוס לקבל החלטות אמיצות ולהעדיף את בריאותו ובטיחותו של האדם גם במחיר של פגיעה מסוימת בחירותו. זהו מתח מתמיד המחייב שיקול דעת, אחריות ורגישות רבה. כפי שמסכם זאת שי: "אלו החלטות לא פשוטות. אתה תמיד צריך לחשוב מה יהיה הכי נכון לאדם הזה, לא רק ברגע הזה אלא בטווח הארוך. מה יאפשר לו איכות חיים, ביטחון ובריאות, אבל גם שמירה על הזהות והכבוד העצמי. זה דק, אבל חשוב."
לסיכום, ההיבטים המשפטיים והסמכויות של אפוטרופוסים במצבי אגירה כפייתית קיצונית מעלים סוגיות מורכבות וטעונות. מחד, קיימת אחריות ציבורית וחוקית להתערב במקרי הזנחה חמורה ולמנוע סיכון לאדם ולזולת. מאידך, יש לשמור ככל הניתן על זכויותיו, רצונותיו וכבודו של האדם הסובל. נדרשת גישה משולבת של רגישות, מקצועיות ואמפתיה. על האפוטרופוס לשמש כמגן וכ"קול" של האדם, לקדם את ענייניו ולהבטיח שהתערבות המדינה תיעשה באופן מידתי וראוי. בסופו של דבר, בלב העשייה המשפטית והטיפולית חייב לעמוד האדם עצמו על מורכבותו. כפי שמעידים אנשי מקצוע כמו שי, רק שילוב של חוק וחמלה יכול להביא לפתרון אמיתי ולהחזיר לאדם את האוטונומיה והאיכות לחייו.

* המידע המוצג באתר אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי, לייעוץ רפואי יש לפנות לרופא מוסמך

מהסטיגמה למודעות: תפקיד התקשורת בהעלאת המודעות הציבורית ובמיגור דעות קדומות כלפי אגירה כפייתית

פינוי דירה בבאר שבע

פינוי דירה יכול להיות תהליך מורכב ומתיש, במיוחד כשמדובר בדירה ישנה או מוזנחת הדורשת טיפול מקיף. לעתים, הצטברות של שנים רבות של חפצים, ריהוט ישן ופסולת יכולה להפוך את המשימה למאתגרת במיוחד.

קראו עוד »

אל תתאמצו

לחצו לחיוג מהיר

התחל שיחה
צריכים עזרה?
שלום,
איך אוכל לעזור לך?
התקשרו עכשיו