זרקור על ההווה: יישום טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT) בהתמודדות עם בושה ואגירה כפייתית

הטיפול הדיאלקטי התנהגותי (DBT) הוא גישה טיפולית מבוססת ראיות שפותחה במקור לטיפול בהפרעת אישיות גבולית, אך הוכחה כיעילה גם בהתמודדות עם קשת רחבה של אתגרים נפשיים, ביניהם אגירה כפייתית. הגישה מתמקדת בקידום מיינדפולנס, סובלנות למצוקה, ויסות רגשי ואסרטיביות בינאישית. עבור אנשים המתמודדים עם אגירה כפייתית, DBT מציע דרכים אפקטיביות להתמודד עם רגשות עוצמתיים של בושה ולחולל שינוי התנהגותי בר-קיימא.

1. עגינה בהווה דרך מיינדפולנס

אחד הכלים המרכזיים ב-DBT הוא מיינדפולנס – תרגול של תשומת לב מכוונת לרגע הנוכחי, ללא שיפוטיות. עבור מטופלים עם אגירה כפייתית, שלעתים קרובות שקועים במחשבות על העבר או דאגות לגבי העתיד, מיינדפולנס מאפשר להתחבר מחדש להווה ולהפחית את כוחן של תחושות הבושה. באמצעות טכניקות כמו מדיטציה, סריקת גוף ונשימה מודעת, המטופל לומד לזהות ולהכיל רגשות קשים מבלי להזדהות איתם או להגיב אוטומטית. כפי שמעיד שי, בעל חברת "שי פינוי דירה" המתמחה בסיוע ללקוחות עם אגירה כפייתית, שהייה ברגע הנוכחי יכולה לחולל שינוי של ממש. במקום להיות אבוד במחשבות טורדניות, המטופל יכול להתמקד בהתמודדות עם האתגרים הניצבים לפניו כאן ועכשיו.

2. שיפור סובלנות למצוקה

DBT שם דגש רב על טיפוח היכולת לשאת מצוקה רגשית מבלי לנקוט בהתנהגויות אימפולסיביות או מזיקות. אגירה כפייתית לעתים משמשת כאסטרטגיית הימנעות – דרך לא לחוש את הכאב הפנימי. באמצעות DBT, המטופלים רוכשים כלים יעילים יותר להתמודדות עם רגשות שליליים. הם לומדים לזהות טריגרים, לווסת עוררות פיזיולוגית דרך נשימה ורפיון שרירים, ולהפעיל חשיבה רציונלית. בהדרגה, היכולת להכיל מצוקה בלי לפעול על פיה מחזקת את תחושת השליטה של המטופל ומפחיתה את ההישענות על האגירה כמנגנון התמודדות. שי מתאר איך חלק גדול מהעבודה עם לקוחותיו נעוץ בסיוע להם להישאר עם הקושי, נשימה אחרי נשימה, מבלי לברוח או להימנע.

3. ויסות רגשי והפחתת בושה

הבושה היא רגש מרכזי עבור רבים מהמתמודדים עם אגירה כפייתית, והיא יכולה להוות מכשול משמעותי בדרך לבקשת עזרה ולשינוי התנהגותי. DBT מציע מגוון אסטרטגיות לויסות רגשי, כמו שימוש במונחים מתארים במקום שיפוטיים ("אני חש בושה" במקום "אני מביש"), הסחת דעת ממחשבות שליליות, ותרגול חמלה עצמית במקום ביקורת עצמית. השיטה מלמדת את המטופלים לזהות את הבושה כרגש חולף, ולבחון באופן מציאותי את הסיבות שמעוררות אותה. באמצעות חשיפה הדרגתית ומבוקרת למצבים המעוררים בושה, כמו אינטראקציות עם אחרים או מפגש עם הבלגן בבית, הבושה אט אט מאבדת מכוחה. טכניקות מ-DBT הן חלק בלתי נפרד מהעבודה של "שי פינוי דירה". הם מקפידים ליצור סביבה בטוחה ונטולת שיפוטיות עבור הלקוח, ומתייחסים לבושה בגישה מפוכחת ומכילה יותר.

4. חיזוק מיומנויות בינאישיות

אנשים עם אגירה כפייתית נוטים פעמים רבות להסתגר ולהימנע ממערכות יחסים מחמת הבושה והסטיגמה החברתית. DBT מקנה למטופלים מיומנויות בינאישיות חיוניות, כמו אסרטיביות, תקשורת יעילה והצבת גבולות. דרך משחקי תפקידים ותרגול בעולם האמיתי, הם לומדים לבטא בבהירות את צרכיהם ורגשותיהם, להגן על זכויותיהם, ולנהל מערכות יחסים בונות. במקביל, הטיפול מתמקד בהפחתת הרגישות לדחייה חברתית וחיזוק הערך העצמי. עם הזמן, ההתנסויות החיוביות עם אחרים מפחיתות משמעותית את הבידוד והבושה. שי מעיד שאחד הרגעים המשמעותיים ביותר עבור לקוחותיו הוא כשהם מוצאים את האומץ לבקש עזרה מהסובבים, אחרי שנים של הסתרה. זוהי נקודת מפנה אמיתית בדרך לריפוי.
יישום DBT בטיפול באגירה כפייתית מציע גישה ממוקדת בהווה, המעצימה את המטופל להפוך לסוכן פעיל בשינוי חייו. יחד עם תמיכה אמפתית מאנשי מקצוע כמו שי מ"שי פינוי דירה", DBT בונה את החוסן הנפשי ואת ארגז הכלים הרגשיים הדרושים להתמודדות עם בושה ועם דחף האגירה. זוהי עבודה פנימית עמוקה, אך היא מובילה בסופו של דבר לשינויים מרחיקי לכת – לא רק בסביבת המגורים הפיזית, אלא בתחושת הערך והחופש הנפשי של המטופל. כשהמטופל נעגן בהווה, מחובר לעצמו, מצויד באסטרטגיות יעילות להתמודדות עם מצוקה, ומסוגל ליצור קשרים בונים עם אחרים – גם הבית הפנימי נעשה נקי, מסודר ושלו. וזו התמורה האמיתית של הטיפול.

* המידע המוצג באתר אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי, לייעוץ רפואי יש לפנות לרופא מוסמך

מהסטיגמה למודעות: תפקיד התקשורת בהעלאת המודעות הציבורית ובמיגור דעות קדומות כלפי אגירה כפייתית

פינוי דירה בבאר שבע

פינוי דירה יכול להיות תהליך מורכב ומתיש, במיוחד כשמדובר בדירה ישנה או מוזנחת הדורשת טיפול מקיף. לעתים, הצטברות של שנים רבות של חפצים, ריהוט ישן ופסולת יכולה להפוך את המשימה למאתגרת במיוחד.

קראו עוד »

אל תתאמצו

לחצו לחיוג מהיר

התחל שיחה
צריכים עזרה?
שלום,
איך אוכל לעזור לך?
התקשרו עכשיו