הסודות מאחורי החפצים: חשיפת וטיפול בזיכרונות טראומטיים המונחים ביסוד אגירה כפייתית

הסודות מאחורי החפצים: חשיפת וטיפול בזיכרונות טראומטיים המונחים ביסוד אגירה כפייתית

כאשר נכנסים לביתו של אדם הסובל מאגירה כפייתית, לעתים קרובות מציפים אותנו תחושות של כאוס, בלבול ואי-סדר. ערימות חפצים שנאספו לאורך שנים חוסמות את המעברים, שקיות מלאות מזון מעופש ופסולת מלאות את המטבח, והאבק והלכלוך מכסים כל פינה. אך מעבר לחזות הפיזית המטרידה, מסתתר לא פעם עולם שלם של זיכרונות טראומטיים וכאב נפשי עמוק. עבור רבים מהמתמודדים עם אגירה כפייתית, כל פריט, גם אם הוא נראה חסר ערך וזנוח, טומן בחובו משמעות רגשית כבדת משקל. התמונה המשפחתית מהילדות, הצעצוע הראשון, חפץ ששימש את ההורה שנפטר – כל אלו הופכים לשומרי סף של טראומות ואבדנים שלא עובדו. חשיפה וטיפול בזיכרונות הטראומטיים הללו הם תנאי הכרחי להחלמה אמיתית מאגירת היתר.

1. חפצים כמנגנון הגנה מפני זיכרונות כואבים

עבור רבים מהסובלים מאגירה כפייתית, הצטברות החפצים סביבם היא מעין מנגנון הגנה לא מודע מפני זיכרונות וחוויות רגשיות שקשה להם להכיל. הם עוטפים את עצמם בשכבות של מהמורות העבר, בניסיון לא מודע להימנע מלחוש את הכאב הפנימי. כל חפץ שנערם מהווה מחסום נוסף בפני הזיכרונות שמאיימים לפרוץ החוצה. שי, מייסד חברת "שי פינוי דירה" שמסייעת לאנשים עם אגירה כפייתית, מכיר היטב את התופעה. "אני זוכר אישה שאגרה בגדים של בתה שנהרגה בתאונת דרכים. היא לא הייתה מסוגלת להיפרד אפילו מגרב בודד. כל פריט היה חיבור אחרון לבת שאיננה. כשאת מוקפת בחפצים האלו, את לא צריכה להתמודד עם העובדה הקשה שהיא למעשה כבר לא כאן."

2. הצורך בטיפול רגשי ממוקד טראומה

על מנת לסייע למתמודדים עם אגירה כפייתית להשתחרר מההתנהגות הכפייתית, חיוני לספק להם טיפול נפשי המתמקד בעיבוד הטראומות והאבדנים שחוו. מדובר בתהליך מורכב, הדורש רגישות ומיומנות מצד המטפל. בשלבים הראשונים, חשוב ליצור סביבה בטוחה ותומכת, שבה המטופל ירגיש בנוח לחשוף את הזיכרונות הקשים. המטפל צריך לעזור לו לווסת רגשות עזים שעולים, כמו בושה, אשמה, פחד או עצב. בהמשך, דרך שיחות טיפוליות, כתיבה או אמנות, ניתן לסייע למטופל לעבד את האירועים המכוננים, להעניק להם משמעות חדשה ולשלב אותם בנרטיב החיים הרחב יותר. בתהליך הדרגתי ועדין, המטופל לומד לראות את עצמו כניצול ולא כקורבן, ולהתחבר מחדש למשאבים הפנימיים שיעזרו לו להמשיך הלאה. שי שם דגש רב על שילוב טיפול פסיכולוגי בתהליך הפינוי של הבית. "ברגע שהאדם מרגיש מוכן לפתוח את הדלת ולתת למישהו להיכנס – גם לבית, אבל בעיקר לעולם הרגשי שלו – אז מתחילה העבודה האמיתית."

3. הפרידה מהחפצים כחלק מתהליך ההחלמה

חלק בלתי נפרד מההתמודדות עם הטראומה והתנועה לעבר החלמה הוא התהליך ההדרגתי של נפרדות מהחפצים. כל פריט שהאדם משחרר מסמל גם עבודה פנימית שהוא עושה, של השלמה וויתור. המעבר הזה ממשמעות רגשית למשמעות מעשית הוא אבן דרך קריטית. בהנחיה טיפולית, האדם לומד להבחין בין הזיכרון לבין החפץ הפיזי. הוא מבין שגם אם הוא נפרד מהחפץ, הזיכרון עצמו לא ייעלם. הוא יכול למצוא דרכים אחרות, בריאות יותר, לשמר את האהוב והיקר לו – דרך אלבומי תמונות, כתיבה או שיחה. בצורה זו, המשמעות הרגשית נשמרת, אבל מקבלת ביטוי חדש ומיטיב יותר. עבור שי, הרגע בו אדם בוחר מרצונו החופשי להיפרד מחפץ בעל ערך רגשי עצום, הוא רגע מרגש ביותר. "זה רגע של חירות. פתאום הוא מסוגל להחזיק את הזיכרון בלב שלו, ולא דרך אובייקט חיצוני. זה ניצחון אדיר של הנפש."

4. שחזור תחושת הביטחון וההגנה הפנימית

ביסודה של אגירת היתר נמצאת תחושה עמוקה של חוסר ביטחון וחשיפה לסכנה. האדם חש שהעולם הוא מקום מאיים, לא צפוי, שבו הוא עלול שוב לחוות אובדן ונטישה בכל רגע. החפצים הופכים לחומת מגן מפני הפחד הזה. משימה מרכזית בטיפול היא לסייע לאדם לבנות מחדש את תחושת הביטחון הבסיסית שלו, דרך חוויות מתקנות של יציבות, אמון ואף אינטימיות. בקשר הטיפולי עצמו, למשל, חשוב להקפיד על גבולות עקביים, על זמינות רגשית ועל הדדיות – כדי שהמטופל ילמד שוב שאפשר לסמוך על מישהו. בהמשך, ככל שהוא רוכש כלים רגשיים להכיל קושי ומצוקה, הוא מגלה שהביטחון נמצא בתוכו. החפצים מתחילים לאבד מכוחם ככל שהאדם מחזק את האמונה בעצמו וביכולתו להתמודד. "המסע הזה הוא לא פחות ממופלא," אומר שי, "לראות אדם שמגלה את הכוחות שלו מחדש, ולומד לסמוך על עצמו שוב. זה השינוי הכי עמוק שיש."

מסע ההחלמה מאגירה כפייתית הוא מסע אל נבכי הנפש. בטיפול בטראומה המונחת ביסוד ההתנהגות, מתחילה עבודה עדינה של חשיפה ועיבוד הזיכרונות הקשים שהוסתרו עמוק מתחת לחפצים. זהו תהליך מורכב ולא פשוט, הדורש אומץ והתמדה גם מצד המטופל וגם מצד איש המקצוע. אבל הוא גם טומן בחובו את ההבטחה לשחרור אמיתי. שחרור מכבלי העבר, שחרור מהכורח להיאחז בחפצים, ושחרור מכאוס שהשתלט על הבית ועל החיים כולם. רק דרך המפגש הכן עם מה שהיה, נוצרת היכולת לחיות בהווה ולהביט אל עתיד חדש. כשהזיכרונות הקשים מקבלים הכרה והכלה, הם משנים את פניהם. הם הופכים ממשא למנוע צמיחה. וכשהאדם לומד להחזיק אותם בתוכו, הוא כבר לא צריך להחביא אותם מאחורי ערימות של חפצים. זוהי עבודה שדורשת ליווי צמוד ומסירות אין קץ מאנשי מקצוע כמו שי, אבל זו גם זכות גדולה. כי מעבר לסיפוק שבפינוי פיזי של מרחב, קיימת התחושה שהנפש עצמה משתחררת ונושמת. וברגעים הקטנים של השתחררות הזו, כשבמקום ערימות של זבל מופיע לפתע מרחב של אור, נדמה שהחיים מתחילים מחדש. וזו המתנה הגדולה ביותר שאפשר להעניק.

* המידע המוצג באתר אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי, לייעוץ רפואי יש לפנות לרופא מוסמך

מהסטיגמה למודעות: תפקיד התקשורת בהעלאת המודעות הציבורית ובמיגור דעות קדומות כלפי אגירה כפייתית

פינוי דירה בבאר שבע

פינוי דירה יכול להיות תהליך מורכב ומתיש, במיוחד כשמדובר בדירה ישנה או מוזנחת הדורשת טיפול מקיף. לעתים, הצטברות של שנים רבות של חפצים, ריהוט ישן ופסולת יכולה להפוך את המשימה למאתגרת במיוחד.

קראו עוד »

אל תתאמצו

לחצו לחיוג מהיר

התחל שיחה
צריכים עזרה?
שלום,
איך אוכל לעזור לך?
התקשרו עכשיו