החפצים כעדות: טכניקות לשילוב חפצים בטיפול בטראומה ובושה בקרב אנשים עם אגירה כפייתית

אגירה כפייתית היא תופעה מורכבת, שלעתים קרובות מושרשת בחוויות טראומטיות ובתחושות עמוקות של בושה. עבור אנשים הסובלים מהפרעה זו, החפצים שהם אוגרים אינם רק עצמים דוממים, אלא נושאים עימם משמעויות רגשיות וסיפורי חיים מרובדים. בשנים האחרונות, מטפלים העובדים עם אוכלוסייה זו מכירים יותר ויותר בפוטנציאל הגלום בשילוב החפצים עצמם כחלק אינטגרלי מתהליך הטיפול בטראומה ובושה. טכניקות כמו שימוש בחפצים כעוגנים זיכרון, כסמלים מטאפוריים או כאמצעי לחקירה עצמית, מאפשרות למטופלים להתחבר מחדש לחלקים מודחקים או מנותקים בתוכם, ולרכוש כלים חדשים להתמודדות עם עברם הכואב.

חפצים כמחוללי זיכרונות וסיפורים

אחת הגישות המרכזיות בטיפול בטראומה באמצעות חפצים היא השימוש בהם כמחוללי זיכרונות וסיפורים. שי, מייסד חברת "שי פינוי דירה", מתאר: "כשאנחנו עובדים עם אנשים עם אגירה כפייתית, אנחנו מבקשים מהם לבחור חפץ משמעותי ולספר לנו את הסיפור שלו. לעתים קרובות, זה פותח צוהר לחוויות מכוננות או טראומטיות מהעבר." למשל, אישה עשויה לשתף על בובה שקיבלה מסבתה טרם מותה, ודרך הבובה להיזכר בתחושת הנטישה והצער העמוק שחוותה כילדה. המטפל מנחה את התהליך בעדינות, ומסייע למטופל להעניק משמעות ולשזור מחדש את הזיכרונות הללו לכדי נרטיב חדש, מחזק ומאחה יותר.

חפצים כמטאפורות וסמלים

טכניקה נוספת בטיפול בטראומה ובושה דרך חפצים היא השימוש בהם כמטאפורות או כסמלים לחוויות פנימיות. כפי שמסביר שי: "לפעמים קל יותר לאנשים לדבר על רגשות כואבים דרך אובייקט חיצוני, במקום להתמודד איתם ישירות. למשל, אדם עם היסטוריה של התעללות יכול לבחור לדבר על שעון שבור שהוא שומר, כמטאפורה לתחושת חוסר האונים והשבר הפנימי שלו." השימוש במטאפורות מאפשר למטופלים לגעת בחוויות הקשות ממרחק בטוח יותר, ולהתחיל לעבד אותן בקצב המתאים להם. המטפל עוזר בפענוח המשמעויות הסמליות, ובהרחבת המטאפורה כדי לכלול גם היבטים של החלמה, צמיחה ותקווה.

בניית קשר מחודש לעצמי דרך החפצים

עבור רבים מהסובלים מאגירה כפייתית על רקע טראומטי, החפצים לא רק מסמלים את העבר, אלא גם את תחושת הזהות האישית שלהם. במובן זה, תהליך הטיפול יכול לכלול גם בניית קשר מחודש ובריא יותר לעצמי, דרך בחינה מחודשת של החפצים והמשמעויות שלהם. שי מספר: "אנחנו עובדים עם המטופלים על התבוננות פנימית, כשהם שואלים את עצמם – מה החפץ הזה אומר עליי כיום? האם אני עדיין זקוק לו כדי להגדיר את עצמי? מה אני יכול לספר לעצמי דרכו?". התהליך הזה מאפשר למטופלים להתחיל לגבש תחושת עצמי נפרדת ויציבה יותר, שאינה תלויה בהגדרה חיצונית או בהיאחזות בעבר.

שימוש בחפצים לחקר רגשות הבושה

אחד ההיבטים המרכזיים בטיפול באגירה כפייתית כרוך בהתמודדות עם רגשות עמוקים של בושה. עבור רבים, הבושה קשורה לחוויות של השפלה, חשיפת יתר או תלות שנכפתה עליהם בעבר. טכניקה מסייעת היא שימוש בחפצים כאמצעי לחקור את רגשות הבושה בסביבה מוגנת. שי מתאר: "אנחנו יכולים לבקש מהמטופל לבחור חפץ שמעורר בו בושה או אשמה, ולתת לו במה לבטא את התחושות הללו. למשל, דרך דיבור אל החפץ, כתיבת מכתב אליו, או יצירת דיאלוג דמיוני איתו." התרגילים הללו מאפשרים למטופל לזהות, לנסח ולהתחיל לאתגר את האמונות והתחושות ההרסניות שהוא רוחש כלפי עצמו, תוך כדי פיתוח חמלה וקבלה עצמית.

בניית טקסי פרידה או השלמה עם החפצים

כחלק מהתהליך הטיפולי, מטפלים רבים משלבים גם בניית טקסים סביב החפצים, כסמל לפרידה, השלמה או מעבר. כפי שמסביר שי: "כשמטופל מרגיש מוכן להיפרד מחפץ מסוים, אנחנו יכולים לעזור לו לעצב טקס בעל משמעות. זה יכול להיות טקס השלכה לים, קבורה סמלית בגינה, או אפילו תרומה לארגון צדקה. מה שחשוב זה שהוא ירגיש שהוא נפרד מהחפץ בדרך מכבדת ומעצימה, תוך כדי סגירת מעגל רגשי." הטקסים מהווים ציון דרך חשוב בתהליך ההחלמה, ומאפשרים למטופל לחוש תחושת ניקיון פנימי ושחרור.

לסיכום, שילוב החפצים כחלק אינטגרלי מהטיפול הנפשי בטראומה ובושה מהווה כר פורה להתערבויות מצמיחות ומעצימות. באמצעות התייחסות לחפצים כאל עדויות לסיפורי חיים, מטאפורות לעולמם הפנימי של המטופלים, או נקודות מוצא לבירור רגשי ולבניית זהות חדשה – מטפלים יכולים לסייע למטופלים ליצור נרטיב מחודש ומרפא. כפי שמדגיש שי: "בעבודה עם אנשים עם אגירה כפייתית, אנחנו לעולם לא מתמקדים רק בהיפטרות מהחפצים עצמם. המטרה האמיתית היא להשתמש בחפצים כשער, כמראה שדרכה האדם יכול להתבונן פנימה, להבין טוב יותר את נפשו, ולמצוא דרך לשחרר את האחיזה של העבר." דרך גישה טיפולית זו, אנשים עם אגירה כפייתית יכולים לא רק לפנות מקום פיזי בביתם, אלא גם למצוא בתוכם מרחבים חדשים לצמיחה, לשמחה ולחיים מלאים משמעות.

* המידע המוצג באתר אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי, לייעוץ רפואי יש לפנות לרופא מוסמך

מהסטיגמה למודעות: תפקיד התקשורת בהעלאת המודעות הציבורית ובמיגור דעות קדומות כלפי אגירה כפייתית

פינוי דירה בבאר שבע

פינוי דירה יכול להיות תהליך מורכב ומתיש, במיוחד כשמדובר בדירה ישנה או מוזנחת הדורשת טיפול מקיף. לעתים, הצטברות של שנים רבות של חפצים, ריהוט ישן ופסולת יכולה להפוך את המשימה למאתגרת במיוחד.

קראו עוד »

אל תתאמצו

לחצו לחיוג מהיר

התחל שיחה
צריכים עזרה?
שלום,
איך אוכל לעזור לך?
התקשרו עכשיו