בטיחות ורווחת הפקחים: נהלים והנחיות להתנהלות בטוחה ומיטבית בעת ביקורי פיקוח במקרי אגירה כפייתית

פקחים העוסקים בביקורי פיקוח ואכיפה במקרי אגירה כפייתית עומדים בפני סיכונים ייחודיים ואתגרים משמעותיים. מעבר לקשיים הפיזיים הכרוכים בכניסה למרחבים מוזנחים ומסוכנים, הם מתמודדים גם עם מצבים רגשיים מורכבים ועם אינטראקציות טעונות עם התושבים. על מנת לשמור על ביטחונם ורווחתם של הפקחים, ולאפשר להם למלא את תפקידם בצורה מיטבית, יש צורך במערך סדור של נהלים, הנחיות והכשרות. כך ניתן יהיה למזער את הסיכון, להעניק לפקחים כלים מתאימים, ולהבטיח שהם עצמם יוכלו לתפקד כמקור של תמיכה ויציבות עבור התושבים במצוקה.

הערכת סיכונים וציוד מגן

טרם כניסה לבית שבו מתקיימת אגירה כפייתית, על הפקחים לערוך הערכת סיכונים מקיפה. עליהם לאסוף מידע לגבי חומרת המקרה, מצבו הבריאותי והנפשי של הדייר, וקיומן של סכנות פוטנציאליות כמו חפצים לא יציבים, חומרים מזהמים או מפגעים תברואתיים. בהתאם לממצאים, יש לספק לפקחים ציוד מגן מתאים כמו מסכות, כפפות, משקפי מגן וביגוד ייעודי. יש להנחות אותם לגבי שימוש נכון בציוד ולוודא שהם אינם נכנסים למצבים שעלולים לסכן את בריאותם. שי, מנהל חברת "שי פינוי דירה" המתמחה בפינוי מקרי אגירה כפייתית, מעיד: "לפעמים המראות קשים מאוד. יש שם הרבה לכלוך, ריחות, חפצים שבירים. אנחנו תמיד מצייד את העובדים שלנו בערכות מיגון מלאות ומוודאים שהם יודעים איך להתנהל בבטחה בשטח."

עבודה בצוותים והכשרה לתקשורת רגישה

עקב המורכבות של מצבי אגירה כפייתית, מומלץ שהפקחים יעבדו בצוותים של לפחות שניים. כך הם יוכלו לספק תמיכה וגיבוי זה לזה, לחלוק תובנות ולחלק את העומס הרגשי. חשוב שלפחות אחד מחברי הצוות יהיה בעל הכשרה בתקשורת רגישה ובעבודה עם אוכלוסיות במצבי משבר. הוא יוכל להנחות את האינטראקציה עם הדייר, להרגיע מתחים ולהציע פתרונות קונסטרוקטיביים. כל הפקחים צריכים לעבור הכשרה בסיסית בנושאי תקשורת מכבדת, הכלה, והימנעות מעימותים מיותרים. שי מספר: "אנחנו נותנים לעובדים שלנו כלים לתקשר עם אנשים במצבים האלה. איך לגשת בעדינות, להשתמש בשפת גוף מרגיעה, לתת לדייר תחושת שליטה. זה קריטי כדי ליצור אמון ושיתוף פעולה."

הגדרת גבולות והקפדה על בטיחות אישית

למרות הצורך באמפתיה וברגישות, על הפקחים להקפיד על שמירת גבולות אישיים וסמכותיים. עליהם להבהיר לדייר שהם נמצאים שם כדי למלא את תפקידם ולסייע בשמירה על הבטיחות והבריאות. יש להימנע מהבטחות לא מציאותיות, ממעורבות רגשית-אישית מוגזמת, או מהיענות לבקשות שחורגות מגבולות התפקיד. במקרים של איומים, אלימות או התנהגות מסוכנת מצד התושב, על הפקחים לדעת לסגת ולהזעיק סיוע. בראש ובראשונה עליהם להגן על עצמם. כפי שמציין שי: "יש מצבים בהם הדיירים יכולים להיות כועסים, לא שיתופיים או אפילו תוקפניים מילולית. חשוב שהפקחים יגדירו קווים אדומים, ידעו מתי לומר עד כאן ולא יסכנו את עצמם בשום אופן."

דיווח, תיעוד ותמיכה לפקחים

לאחר ביקור הפיקוח, חיוני שהפקחים ידווחו בפירוט על הממצאים, על סוגיות שעלו ועל צעדים נדרשים להמשך. יש לקיים מעקב שוטף אחר המקרים ולהעביר מידע בין כל הגורמים הרלוונטיים. בנוסף, יש לספק לפקחים מרחב בטוח לשיתוף בחוויות, בקשיים ובתחושות שעלו במהלך העבודה. מומלץ לקיים הדרכות וישיבות צוות סדירות, ולהציע תמיכה פרטנית במידת הצורך. זאת מתוך הכרה שהתמודדות עם מצבי אגירה כפייתית יכולה להיות מתישה ושוחקת נפשית. כדברי שי: "אנחנו לא שוכחים שגם הפקחים והמטפלים חווים טראומה משנית. הם רואים מראות קשים ונושאים הרבה על הכתפיים. מאוד חשוב לתמוך בהם, לתת להם מקום לאוורר ולהתייעץ. אם הם לא יהיו בסדר, הם לא יוכלו לסייע לאחרים."
לסיכום, על מנת לאפשר לפקחים לטפל במקרי אגירה כפייתית בצורה אפקטיבית ובטוחה, נדרש מערך סדור של נהלי עבודה, הכשרה והגנה. יש להעניק להם את הכלים והתמיכה להתנהל במרחבים פיזיים מאתגרים ובאינטראקציות אנושיות מורכבות. בד בבד, יש להבטיח את שלומם הגופני והנפשי של הפקחים עצמם, תוך הגדרת גבולות ברורים ומתן מענה לצרכיהם. כפי שמדגימה עבודתו של שי פינוי דירה, הטיפול במקרי אגירה כפייתית הוא עבודת צוות רב-מערכתית, הדורשת מיומנות, אחריות ואנושיות. בסופו של דבר, רק דאגה אמיתית לשלומם של כל המעורבים יכולה להוביל לתוצאות של ריפוי, שיקום והחזרת הבטיחות לבתים ולחיים.

* המידע המוצג באתר אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי, לייעוץ רפואי יש לפנות לרופא מוסמך

מהסטיגמה למודעות: תפקיד התקשורת בהעלאת המודעות הציבורית ובמיגור דעות קדומות כלפי אגירה כפייתית

פינוי דירה בבאר שבע

פינוי דירה יכול להיות תהליך מורכב ומתיש, במיוחד כשמדובר בדירה ישנה או מוזנחת הדורשת טיפול מקיף. לעתים, הצטברות של שנים רבות של חפצים, ריהוט ישן ופסולת יכולה להפוך את המשימה למאתגרת במיוחד.

קראו עוד »

אל תתאמצו

לחצו לחיוג מהיר

התחל שיחה
צריכים עזרה?
שלום,
איך אוכל לעזור לך?
התקשרו עכשיו