אגרנות כפייתית

אגרנות כפייתית 

אגרנות כפייתית היא הפרעה נפשית אשר גורמת לסבל רב לאדם הסובל ממנה ולאנשים הקרובים אליו או אליה. אגרנים כפייתיים חשים צורך בלתי נשלט לאסוף ולאגור חפצים שונים, לרוב מכל הבא ליד. לרוב מדובר על אגרנות של פריטים ללא ערך או שימוש מיוחד. הדירות והבתים של אגרנים כפייתיים עמוסים באופן בלתי מבוקר, דבר המהווה הפרעה לקיום שגרת חיים תקינה ובעיקר פתח לצרות.

התבטאות המצב בפועל

אגרנים כפייתיים הנוהגים לאסוף חפצים מהרחוב, אינם מתעניינים בפריטים מסוג מסוים אלא מתמסרים לפעולת האגירה עצמה, ולכן, ברוב המקרים הם אוספים ואוגרים מכל הבא ליד ומכל הנקרה לנגד עיניהם. אדם הסובל מאגרנות כפייתית שמקורה באיסוף חפצים מהרחוב יאסוף אל ביתו מוצרי חשמל שבורים שלא ניתן לתקן, ספות וכורסאות ישיבה קרועות ומרופטות, פריטי לבוש ישנים ובלויים, כלי בית שבורים, ספרים ואוספים שונים הנזרקים לרחוב ואף בעלי חיים.

 

אגרנות כפייתית מתבטאת כאמור בעיקר באגירה אינסופית ובלתי הגיונית של פריטים מסוגים שונים. אך בנוסף הפרעה נפשית זו יכולה לבוא לידי ביטוי גם ברכישות גדולות ומוגזמות של פריטים, כולל מזון, חיטוט בפחי אשפה, שמירה של כל חפץ או פריט אישי, בידוד חברתי וחוסר יכולת להשליך חפצים לפח, כולל פינוי הזבל האורגני, כמו מזון מקולקל, מביתם.

בתיהם של אגרנים כפייתיים פעמים רבות יהיו אטומים לעולם החיצון והם עצמם לא ייצאו כמעט לעולם מהדירה. האגרנות יכולה כמובן להוביל למפגעים תברואתיים ולהתפתחות בעיות בריאות. לאגרנים הכפייתיים פעמים רבות אין כל מקום פנוי בבית, כולל לא מקום לאכול, לשבת ואפילו להתרחץ בצורה נוחה או לישון.

טיפול באגרנות כפייתית

המודעות לאגרנות הכפייתית והשלכותיה עולה בשנים האחרונות, גם בעקבות תכניות טלוויזיה אשר עקבו ותיעדו אגרנים כפייתיים בביתם. הטיפול הפסיכולוגי עשוי להיות דומה במהותו לטיפול בהפרעות OCD אחרות, כולל יצירת סביבה תומכת, ליווי אישי של האגרן ע"י משפחה, חברים וגורמים מקצועיים. כמו כן יש מקרים שבהם מיישמים טיפול פסיכיאטרי תרופתי. יש צורך עז ומהותי ברגישות לכל אורך תהליך הטיפול.

 

נוסף על הטיפול, יש להיעזר בחברת פינוי המתמחה בתחום האגרנות אשר תסייע ברגישות לתהליך ותתלווה אל המטפל והמטופל בכל אחד משלבי פינוי וסידור הבית.



אל תתאמצו

לחצו לחיוג מהיר

התחל שיחה
צריכים עזרה?
שלום,
איך אוכל לעזור לך?
התקשרו עכשיו