שירותי מרכז הסיוע לאגרנים כפיתיים

שירותי מרכז הסיוע

אגרנות כפייתית הינה מצב מנטלי ונפשי המחייב התמודדות זהירה ומתן עזרה ללוקים בה. אדם הסובל ממצב זה נוטה לאסוף חפצים מסוגים שונים ללא קשר למידת נחיצותם בביתו. למעשה, אדם הסובל מאגרנות כפייתית יפתח כפייתיות לאיסוף חסר מעצורים וימלא את ביתו ללא היכולת לוותר או להשליך חפצים שאין לו בהם צורך כלל וכלל.

אגירה כפייתית מתבטאת באיסוף חפצים ברחבי הבית במידה כזו שלא יוותר מקום למעבר בין חללי הבית השונים והחפצים ייערמו עד לתקרה. ביתו של אגרן כפייתי ייראה לעינינו כארכיב מאובק וייחודי, אך למעשה אגרנות זו טומנת בחובה סכנות רבות, הן לנפשו והן לגופו וביתו של האגרן, החל מסכנת שריפה ועד לסכנות נשימתיות.

אדם אשר סובל מאגרנות כפייתית עשוי לאגור חפצים מסוג אחד, לדוגמא מכשירי חשמל, עיתונים, מוצרי מזון ואף בעלי חיים, אך לעתים פשוט יאסוף אל ביתו מכל הבא ליד.

מדוע אנשים אוגרים?

ישנן כמה סיבות לאגרנות כפייתית. אחת מהן היא הפחד להזדקק לחפץ מסוים אשר אינו יהיה זמין לשימוש במקרה הצורך. פחד זה מביא לאיסוף חפצים שאין בהם צורך כרגע, אלא מתוך מחשבה עתידית שאולי בעתיד יהיה בו צורך ועליו להיות זמין.

סיבה זו טומנת בחובה פרדוקס, שכן לרוב אדם הסובל מאגרנות לא יוכל למצוא דבר וחצי דבר בביתו וברוב המקרים יאלץ לוותר על החיפוש.

סיבה נוספת היא אגרנות מטעמים סנטימנטליים. לעתים אדם יצבור את כל החפצים ימי ילדותו, כולל בגדים וצעצועים ללא היכולת להשליך אותם ולוותר עליהם.

אגרנות סנטימנטלית עשויה לנבוע מפחד מהעתיד תוך הישענות על זכרונות העבר, או לחליפין מטעמי אמונות טפלות כמו המחשבה שאם חפץ ייזרק הדבר עלול להוביל לאסון.

בנוסף, קיימת אגרנות כפייתית הנובעת מרגשות אשם. אגרנות זו תוביל לאיסוף וצבירת חפצים ש"חבל לזרוק" מתוך המחשבה שמישהו עשוי להזדקק להם בעתיד, וגם אם אינם תקינים תמיד ניתן לתקן או לשפץ אותם. נטייה זו הינה חלק מסממני הOCD הרבים.

האזינו להמלצה של עוד לקוחה מרוצה של שי פינוי דירה

הסכנה בדירה עמוסת חפצים

הסכנות הטמונות באגירת חפצים הן רבות. ראשית, מבחינה נשימתית קיימת הסכנה שבהתפתחות תגובות אלרגיה כתוצאה מכמויות האבק הנצברות בבית העמוס, שכן בית עמוס הוא בלתי ניתן לניקוי. קיימת בנוסף סכנה להתפתחות בעיות נשימתיות כתוצאה מעובש ברחבי הבית. אזורים סגורים ולחים נוטים לפתח פטריות ועובש שבמקרים רבים לא ניתן לאתר את מקורם תחת ערימות החפצים.

צבירת חפצים דליקים כגון עיתונים וספרים או לחליפין מוצרי טקסטיל כגון בגדים, מצעים ווילונות עשויה להוביל לשריפה קטלנית אשר תכלה את הבית כולו ותהווה אף סכנה ממשית לגרים בו.

סכנה נוספת כמובן היא סכנת חבלה, פציעה או מעידה כתוצאה מניסיון לעבור בין החפצים הצפופים.

מלבד הסכנות הפיזיות קיימת גם סכנה רגשית ונפשית לבני המשפחה ולקשר עם בני הבית שכן אגרן כפייתי יפתח קשר רגשי עמוק וקנאות לחפציו ולרוב יעדיף אותם על בני ביתו ולא יסכים לשתף פעולה עם השלכתם לפח.

כיצד מטפלים באגרנות כפייתית?

הטיפול באגרנות כפייתית כולל מספר אספקטים התנהגותיים. על הטיפול להיות הדרגתי ולהיעשות יד ביד עם מטפל המוסמך לכך. אגרנים כפייתיים מתביישים לרוב ונבוכים מביתם המוזנח והעמוס ולכן תיתכן התנגדות לביקור בית. המטפל יגיע לבית ויחד עם המטופל יגדירו מטרות ותכנית פעולה פרקטית. המטפל יילמד את הסובל מאגרנות כיצד להשליך חפצים לאט לאט ולעתים ישלב אף טיפול תרופתי.

בסוף התהליך יתבצע פינוי מוסדר בעזרת חברת פינוי מקצועית אשר פועלת בתחום. הפינוי ייעשה בעדינות וברגישות בליווי המטפל ויד ביד עם הלקוח. חברת הפינוי תמיין, תארוז ותטפל בחפצים ביתר תשומת לב ותפנה את הבית, דבר אשר יסב הקלה רבה ללקוח.

חברה מומלצת לפינוי דירה וניקיון

מבין חברות הפינוי השונות והרבות, "שי פינוי דירה" היא חברה אשר פועלת רבות בתחום האגרנות הכפייתית ומסייעת לסובלים ממנה להיפטר בעדינות וברגישות שיא מחפצים שאינם נחוצים להם. צוות החברה יעזור במיון ובהחלטה מה להשליך ומה יישאר ויעבוד בשיתוף מלא עם כל השותפים לתהליך. הצוות ימיין, יפנה, ינקה, ידביר ויסייד במידת הצורך, ויותיר בית נקי וראוי למגורים.

אל תתאמצו

לחצו לחיוג מהיר

התחל שיחה
צריכים עזרה?
שלום,
איך אוכל לעזור לך?
התקשרו עכשיו דילוג לתוכן