לחיות בבית מזוהם – ראיון עם אגרן שאוסף חתולים

ראיון עם אגרן שאוסף חתולים 

אגרן כפייתי של חתולים – את רחמים כולם מכירים. כל מי שגר בשכונה יודע מיהו רחמים, והאמת היא שכולם גם מרחמים עליו ומאוד. יש סיבה לרחם עליו. רחמים הוא מסכן מאוד. ההתנהגות שלו איננה סטנדרטית וגם היחס של החברה והסובבים כלפיו היא דוחה ומרחיקה.

רחמים, איפה הוא גר?

רחמים חי בדירה קטנה לבדו. לבדו הכוונה בלי אנשים נוספים. ללא אישה ובלי קרובי משפחה אחרים. אבל יש לו דיירי משנה אצלו בדירה. חתולי רחוב לרוב. אף אחד לא יודע כמה. ייתכן שגם הוא בעצמו לא.

רחמים ושות'

אך בכל פעם שהוא פותח את דלת הבית ויוצא ממנה לחצר הבניין משתרכת בעקבותיו שיירת חתולים מוזנחת שהולכת איתו באשר הוא הולך. אלא אם כן הוא מורה להם להישאר בחצר ולעזוב אותו לנפשו לזמן מה.

וזו הסיבה לרחמים

ולכן מרחמים עליו כולם. וזו גם הסיבה לכך שאנשים שומרים מרחק מרחמים. אף אחד לא רוצה לעמוד לידו ואפילו לא במרחק סביר. הריח, אוח! הריח הנורא שנודף ממנו למרחקים. יש כאלו שתוהים כיצד החתולים מוכנים לחסות בצילו.

למה אתה מגדל כל כך הרבה חתולים בדירה שלך?

רחמים: מה זאת אומרת למה? אלו החיים שלי. כך בחרתי לנהל את היום יום שלי. זה תחביב ישן שלי. ואני לעולם לא אוותר עליו. טוב לי כך!

במה זה טוב לך?

במה זה טוב לי? זה עושה לי הרגשה טובה! אני בן אדם חסר משפחה וגם ידידים אין לי מספיק. והחתולים שלי ממלאים לי את הצורך הזה. הם נמצאים יחד איתי בבית. ומהווים עבורי חברה. למי זה מפריע?

הבנתי שלשכנים זה בהחלט מפריע!

רחמים: זה מפריע להם? מה פתאום! אם הם מתנגדים לצורת החיים שלי זה רק בגלל שהם מקנאים בי. הם רואים כמה החתולים אוהבים אותי וכמה אני מסור אליהם. הם רואים את הנאמנות שלהם אלי והם היו חולמים שיהיה להם כזה גדוד.

אתה בטוח בכך?

בוודאי. אין לי ספק. אני לא מבין מי נתן להם רשות להתערב לי כך בחיים הפרטיים שלי. הדירה שלי שייכת לי והיא שטח פרטי. מי נתן להם רשות להביע דעה על מה שמתרחש בין כתלי הבית שלי? מה מפריע להם מה אני עושה?

טוענים שיש ריח…!

השכנים מתלוננים שיש ריח נורא ואיום בגלל החתולים. הם אומרים שכל הבניין מסריח!

רחמים: עוד המצאה אווילית. תסביר לי אתה בהגיון, איך זה יכול להיות שאני שגר איתם יחד באותו בית לא מרגיש בכלל שיש ריח רע. הבית נעים והכול טוב ויפה. ורק לשכנים שמעל או ליד הריח מפריע..?

אולי התרגלת לריח הזה?

רחמים: אולי התרגלתי למה. לריח הרע? אממ… להתרגל לריח? לא שמעתי על דבר כזה. אבל זה לא נראה לי. אני חושב שלי טוב עם החתולים שלי בבית ושלחתולים טוב איתי. הם מקבלים אצלי מקום חמים ונוח לשינה והכול טוב.

אז למה לשכנים יש טענות?

רחמים: הסברתי לך כבר, מה, לא הבנת? זה רק קנאה. קנאה בי ובחתולים שלי. קנאה על האהבה שלי אליהם ושלהם אלי. ותדע לך שאני כועס מאוד על השכנים האלו שמתערבים לי בחיים.

מה, הם מתערבים לך?

רחמים: בטח שהם מתערבים לי בחיים. כל פעם שפוגשים אותי יש להם מה לומר. אפילו הילדים הקטנים סותמים את האף בצורה כזו שאני אראה ואיעלב. והמבוגרים נאנחים בקול רם לידי כדי שאשמע.

ומה הם אומרים לך?

רחמים: הם אומרים לי שאלך לטפל בעצמי ושאפסיק כבר עם החתולים המלכלכים האלו.

נו, ואתה מוכן לזה?

רחמים: מוכן לטפל בעצמי? לא! מוכן לטפל בשכנים שלי שיפסיקו כבר לחוות את דעתם על עניינים שאף אחד לא ביקש מהם ולא שאל אותם. אני במצב נהדר וטוב. טוב לי בבית שלי כמות שהוא ושאף אחד לא ינסה לעזור לי במה שאין לי צורך בו.

אך מנסים לעזור לך?

לפעמים מנסים לומר לי שלא כדאי להכניס כל כך הרבה חתולים לתוך הבית. משכנעים אותי לעשות ניקיון בדירה. להוציא את כל הגללים ולטהר את הבית מהחיידקים. ואז גם הריח הנורא, כמו שהם אומרים. יצא מהבית.

לא מבין מה הם רוצים!

אבל אני שוב מסביר לך שאני לא מבין על מה הם מדברים. אני לא מרגיש שום ריח נורא ואיום. טוב לי בבית שלי. ואין לי צורך בשום קבלת עזרה! אולי הם אלו שצריכים עזרה. מה אכפת להם מה אני עושה?

ואולי באמת כדאי לנקות את הבית?

רחמים: לא כדאי בכלל. אני בעצמי עושה כל מה שצריך בבית. ואני לא מוכן שאנשים זרים ייכנסו לי לבית ויעשו בו כבתוך שלהם. זה מקום שלי, זה שטח פרטי ואין לאף אחד רשות לבוא לסדר או לנקות.

אתה יודע, לפעמים מנקים דירות של אנשים למרות רצונם…

אני יודע שיש דבר כזה. כבר עשו לי פעם את הסיוט הזה. אני לא מבין איזה רוע יש להם לאנשים האלו. מאיפה יש להם את אכזריות הזו לבוא לבית של בן אדם ופשוט לקלקל לו את כל מה שהוא עמל עליו כבר זמן רב כל כך.

ואם יעשו לך את זה שוב?

רחמים: שלא יעזו לעשות את זה! אני נועל את הבית שלי במפתחות ואני אוסיף בריח נוסף. שאף אחד לא יצליח להיכנס לבית שלי בלי רשות שלי. שלא יבלבלו לי את הראש עם ניקיון ועם ריחות לא נעימים!

אתה נשמע נחרץ מאוד.

רחמים: בטח נחרץ. אני לא מסוגל לחשוב על זה שיבואו לי לתוך הבית. יראו לי מסמכים ויסבירו לי שאני חייב לפתוח ולאפשר את העבודה בתוך הבית. ואז לראות בעיניים כלות ובלב שבור איך הורסים לי כל פינה וחלקה בבית שלי.

נראה לך שיעשו לך את זה?

אני מקווה שלא. ואני לא מסוגל לחשוב על כך. אבל ככה זה היה בפעם הקודמת. שכנים קינאו, התלוננו. ואני לא התייחסתי עד ששכן קנאי במיוחד פנה לרווחה ואז כפו עלי את הפינוי וזהו. ככה הכול נגמר.

ומה קרה אחר כך?

רחמים: אחר כך עברתי דירה לכאן. ביררתי שהשכנים כאן לא מפריעם ולא מתערבים. ושאוכל לנהל כאן את החיים שלי כרצוני. אבל מתברר לי כעת שזה לא כל כך מדויק. הנה גם כאן יש מי שמאיים עלי שידווחו עלי.

ואתה פוחד מזה?

או ואבוי אם זה יקרה. אני לא אעמוד בזה. זה סיוט איום ונורא. לא יודע מיהם האנשים הרשעים האלו שעושים מעשים כאלו..

ואולי הם חושבים על טובתך?

לא מאמין להם. מי שחושב על טובתי ידבר איתי יפה, יבקש יפה. לא יבוא עם מכולות וחומרי חיטוי וישתלט לי על הבית שלי.

אז אולי תפנה למפני דירה מיזמתך?

לא מתאים לי. ככה אני וזהו.

תחשוב שוב. אולי תפנה לשי פינוי דירה? הם יפנו לך את הבית ברגישות ובהתחשבות!

שי פינוי דירה- פינוי מסוג אחר

לא כל חברת פינוי שהיא תוכל להתאים לפינוי אגרנות כפייתית מכל סוג שהוא, בעיקר כאשר מדובר באגרנות מסוג שהופך את הבית למלוכלכך ומטונף מאוד. ראשית כל, מדובר באתגר לא קטן מבחינה טכנית- הדירה עמוסה לעייפה בחפצים ובבעלי חיים, מה שמקשה מאוד על הפינוי ומצריך ידע, טכניקות מקצועיות וכלים ייעודיים.

בנוסף לכך, כפי שתואר בראיון זה, לא ניתן להתעלם גם מן הפן הנפשי בפינוי מעין זה. לא מדובר במקרה רגיל של פינוי דירה, ולכן חשוב מאוד לפעול בהתאם- ברגישות ובהתחשבות בבעל הדירה. פינוי וניקיון של הדירה ללא התחשבות לא ישיגו את התוצאה, שכן ההפרעה הנפשית עודנה קיימת והלכלוך והבלגן צפויים לחזור תוך זמן קצר- ובכך להצריך תהליך מחודש של פינוי וניקיון הדירה. כדי לפתור את הבעיה לטווח הארוך, חשוב לטפל בהפרעה, ולבצע את הפינוי באופן נכון תוך הפגנת כבוד ורגישות כפי האגרן הכפייתי.

למצוא טיפול מתאים

קיימים טיפולים רבים אשר עשויים להמצא יעילים במקרה של אגרנות כפייתית. בין היתר, ניתן לטפל בהפרעה באמצעות טיפול פסיכולוגי- התנהגותי. לא פעם, ההפרעה מלווה גם בבעיות נפשיות אחרות, כגון דיכאון וחרדה. או אז, יש כמובן לטפל גם בהפרעות הללו- מה שלעיתים קרובות דורש שילוב בין טיפול פסיכולוגי לבין טיפול תרופתי. בכל מקרה, כדאי לפנות אל שירותיו של מטפל אשר מתמחה באופן ספציפי בטיפול בהפרעות אובססיביות.

הפינוי שמהווה חלק מטיפול

פינוי שמתבצע באופן נכון ומתחשב על ידי עובדי חברת שי פינוי דירה עשוי להיות בעל משמעות טיפולית ממשית. לצורך כך, חשוב לשתף את האגרן הכפייתי ולא ללכת כנגדו. בנוסף לכך, כדאי לערב את המטפל בתהליך הפינוי. בכך, ניתן למנוע מן הפינוי להפוך לטראומה בעיניו של האגרן הכפייתי.



אל תתאמצו

לחצו לחיוג מהיר

התחל שיחה
צריכים עזרה?
שלום,
איך אוכל לעזור לך?
התקשרו עכשיו