כיצד פועלים אגרנים כפייתיים?

אגרנות כפייתית היא ביטוי של OCD ההופך כל הלוקה בו לאספן חפצים אובססיבי. אגרן כפייתית יחוש חובה גדולה לאסוף את החפצים אשר חש כי זקוק להם, או כי אחרים זקוקים להם או יזדקקו להם בעתיד ולכן מחובתו לאספם.

אגרנים כפייתיים מאבדים את היכולת להיפטר מחפצים או להשליך דברים לפח האשפה והדבר גורם לכך שביתם גדוש עד אפס מקום בחפצים מיותרים משלל סוגים, דבר המהווה סכנה ברורה הן לגופם ובריאותם של הגרים בבית והן סכנת שריפה שעשויה לפגוע בסביבה.

כיצד פועל אגרן?

אנשים הסובלים ממצב של אגרנות כפייתית אוספים, בין היתר, חפצים שבורים או חסרי שימוש כמו עיתונים ישנים, דואר זבל, רהיטים שבורים או בגדים שאינם מתאימים להם. הבעיה אינה רק בכך שהם שומרים חפצים לא שימושיים,  אלא גם כמויות החפצים אשר הם אוספים, כאשר לרוב הם שומרים כמות כה גדולה של חפצים עד כי אין סיכוי שישתמשו בכולם או אף בחלק מהם כי לא ניתן למצוא דבר בביתם מרוב בלגן.

לא רק איסוף חפצים ישנים

אגרנים כפייתיים מגיעים לכמות חפצים כה גדולה מאחר והם גם קונים בכמויות גדולות ומוגזמות. כאשר יש מבצע בחנות הם יקנו פריטים רבים מאותו הסוג, למשל מספר גדול של חולצות בהנחה, בעוד אדם אחר היה קונה אחת. אופי האגירה יכול להשתנות מאדם לאדם, ועשוי לכלול כמויות עצומות של חפצים שימושיים או חפצים בלתי שימושיים בעליל כמו חלקי חפצים שבורים, אפר של סיגריות, שיער או נייר טואלט משומש.

 

לעתים אגרנים יקנו חפצים וישמרו עליהם במצב מושלם על ידי כך שיארזו אותם באופן קפדני ויאחסנו אותם בזהירות. לא ייעשה שימוש בחפצים אלו כדי שיישארו במצב מושלם. באופן אירוני, בסופו של דבר חפצים אלו מתכלים מחוסר שימוש, למרות השימור הקפדני.

 

ישנם סוגים נוספים של אגרנות, כמו צורך להשלים סדרה מסוימת של חפצים כדי לסגור מעגל ולראותה בשלמותה. ישנה אגרנות מנטלית בה האדם מרגיש צורך לזכור את כל המידע על נושא מסוים, או אגרנות סנטימנטלית של זיכרונות וחוויות. תסמינים אלה מקבילים לפרפקציוניזם כפייתי.




אל תתאמצו

לחצו לחיוג מהיר

התחל שיחה
צריכים עזרה?
שלום,
איך אוכל לעזור לך?
התקשרו עכשיו דילוג לתוכן