התמכרות לאספנות

כפייתיות לאוספים

אספנות היא נטייה טבעית של בני אדם ובעלי חיים לאסוף דברים בעלי ערך עבורם או בעלי משמעות רגעית מסוימת. כמעט לכולנו היה בילדותנו אוסף כלשהו, של מדבקות, בובות, בולים, מטבעות ועוד. בנוסף, אנשים אוהבים לשמור דברים למקרה שיזדקקו להם או ירצו בהם בהמשך, נטייה נורמטיבית, מובנת, בעלת חשיבות הישרדותית ואבולוציונית .

עם זאת, לא רבים יודעים שאספנות יכולה גם לצאת מכלל שליטה ולהפוך לכפייתית. אנשים המכורים לאספנות אוספים פריטים רבים מדבר מסוים, או מדברים רבים, בלי גבול ובלי צורך, והאוספים הנוצרים הופכים לבלתי יעילים מכיוון שאינם מצליחים למצוא דבר בתוך הכאוס שנוצר מן העומס.

ההתמכרות לאספנות, נובעת מחוסר יכולת של הסובלים ממנה לברור אילו פריטים הם בעלי ערך עבורם, ולאילו פריטים יזדקקו או יחפצו בעתיד. בנוסף, מדובר גם בחוסר יכולת להיפטר גם מפריטים חסרי ערך, שבורים או בלתי ניתנים לתיקון. מכורים לאספנות לא ישימו לב בהכרח לחוסר הפרופורציות הקיצוני שבהתנהגותם, ולרוב אף יראו בהתנהגותם כדבר סביר ובעל הסבר המצדיק אותה. 

הצורך באיסוף והפחד מהשלכה

אספנים כפייתיים אינם זורקים חפצים, אלא ממשיכים לצבור אותם, מאחר והם מונעים מן המחשבה והחרדה אשר יזדקקו לחפץ מסוים בעתיד ומה יקרה אם לא יהיה ברשותם באותו הרגע. חשוב לציין כי לא בהכרח מדובר בדברים בעלי ערך, לעיתים המכורים לאספנות יימנעו מהשלכת אריזות אוכל ריקות וישנות, ניירות משומשים, רהיטים המעלים עובש ועוד. מדובר בהפרעה אשר פוגעת בשיקול הדעת התקין, ועשויה לגרום לאדם להזניח את עצמו, את ביתו ואת חייו.

טיפול נכון

הטיפול במשפחת ה-OCD, ובאספנות הכפייתית אשר בתוכה, ברך כלל יצריך שילוב של טיפול נפשי וטיפול תרופתי.  נכון להיום, הטיפול הנפשי היעיל ביותר להפרעה הוא טיפול CBT. הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי אשר מתמקד בשחרור דפוסי חשיבה טורדניים ומעוררי חרדה ובשינוי התנהגותי הדרגתי, תוך צבירת חוויות חיוביות.

בטיפול ה-CBT רוכשים המטופלים המכורים לאספנות בהדרגה את היכולת להרגיע את המחשבות הטורדניות בדרכים שאינן ההתנהגות הכפייתית, וכן רוכשים את ההבנה כי כניעה לדחף אינו משרת אותם, ואף מזיק. במקום התנהגויות אלה, לומדים המטופלים טכניקות להרגיע את עצמם ואת המחשבות הטורדניות, לווסת אותן, לעתים עד להיעלמותן המלאה ושחרור מן התופעה במלואה.




אל תתאמצו

לחצו לחיוג מהיר

התחל שיחה
צריכים עזרה?
שלום,
איך אוכל לעזור לך?
התקשרו עכשיו