איסוף חפצים אובססיבי

לכל מאיתנו ישנו תחביב או מספר תחביבים. קיימים המון סוגי תחביבים אשר חלקם אקטיביים וגופניים מאד כגון עיסוק בספורט לסוגיו, חלקם חברתיים כגון השתתפות במקהלה או כנסים משלל סוגים, וחלקם פסיביים יותר כגון צפייה בסרטים וסדרות, האזנה למוזיקה ועוד.

מבין אלו, קיים תחביב איסוף המוכר לנו עוד מימי ילדותנו כאשר נהגנו לאסוף בולים, קלפים, מדבקות, מכתביות ומחקים. נהגנו להשוות ולהחליף עם חברינו האספנים דגמים מתוך האוסף שלנו שכבר יש לנו כדי להימנע מכפילויות, להמיר חלק מהאוסף שלנו תמורת פריט נדיר יותר וכולי. העיסוק באוסף סיפק לנו הנאה רבה ואף עודד אינטראקציה חברתית ועזר לנו לפתח את כישורינו החברתיים בילדותנו.

אך מה קורה כאשר הנטייה לאספנות יוצאת מכלל שליטה?

איסוף חולני

כאשר אנו מוצאים את עצמנו בבגרותנו מתעסקים באיסוף חפצים אובססיבי ייתכן ואנו לוקים באגרנות כפייתית.

מצב נפשי זה הינו מצב היושב על ספקטרום מחלות הOCD ומתבטא באיסוף חפצים אובססיבי וחסר שליטה.

להבדיל מאיסוף חפצים בילדותנו שעודד את כישורינו החברתיים, מצב של אגרנות כפייתית עושה בדיוק להיפך, כאשר הוא מבודד את האגרן משאר החברה. אגרן כפייתי יאסוף אל ביתו חפצים ללא שליטה, משלל סוגים, וללא מעצורים. הוא עשוי לאסוף בעלי חיים, גזרי נייר, תנורים או מכשירי חשמל אחרים, בובות ופסלונים והרשימה ארוכה ובלתי מוחלטת 

למה זה קורה?

קיימות מספר סיבות לאגרנות כפייתית. בחלק מהמצבים זה קורה מתוך חרדה מהעתיד תוך התרפקות על העבר ומתוך כך שומר האגרן את כל החפצים מימי ילדותו, כולל בגדים, מצעים, בובות, ריהוט ישן ושבור וכל דבר אשר יזכיר לו את ימי ילדותו.

 

חלק מהלוקים באגרנות כפייתית יפתחו מצב זה מתוך תחושת חרדה לגורלם באם יזדקקו לחפץ מסוים בעתיד והוא לא יהיה ברשותם. פחד זה מניע אותם לאסוף כל מה שנקרא בדרכם כדי להיות מוכנים לכל מצב. כמובן שאין כאן מוכנות אמיתית מכיוון שביתו של האגרן סובל מחוסר סדר כה רב שבכל מקרה לא ניתן למצוא בו דבר גם אם מחפשים היטב, כך שהימצאות החפצים במרחב הביתי אינה תסייע כלל במידת הצורך.

מה עושים?

למצב זה קיים טיפול מוצלח ועל הלוקים בו או קרוביהם לפנות למטפלים מוסמכים בתחום ולחברות פינוי העוסקות בפינוי בתים של אגרנים בכדי לקבל את הסיוע הנכון.

 




אל תתאמצו

לחצו לחיוג מהיר

התחל שיחה
צריכים עזרה?
שלום,
איך אוכל לעזור לך?
התקשרו עכשיו דילוג לתוכן