כיצד להתמודד עם ילד הסובל מאגרנות כפייתית?

הילד סובל מאגרנות?

אגרנות כפייתית המשתייכת להפרעות אישיותיות מסוג הפרעה טורדנית כפייתית (OCD), עלולה להתפתח בכל גיל, כאשר על פי מחקרים שונים קיימות שתי תקופות שיא להתפרצותה, האחת בגילאי 10-12 ושלבי גיל הנעורים והשנייה בתקופת הבגרות בגילאי 50-60. ילדים הסובלים מהפרעה טורדנית כפייתית עלולים לפתח אובססיה לאיסוף חפצים ופריטי תכולה שונים, כאשר בחלק מהמקרים, האיסוף מבוסס על צריכה מוגזמת של חפצים ובחלק מהמקרים האיסוף עלול לכלול גם פעולות איסוף ואגירה של חפצים שונים מהרחוב ואף ביצוע פעולות גניבה מחנויות וכדומה.

הורים המזהים בקרב ילדיהם תסמינים שונים של אגרנות כפייתית, חייבים להיות ערים ומודעים להיקף התופעה בקרב הציבור הרחב בכלל ובקרב ילדים בפרט, וזאת בנוסף להתאמת סוג הטיפול בהתאם להיקף ומימדי התופעה בקרב ילדיהם.

אגרנות כפייתית בגיל הילדות – נערות: כיצד היא באה לידי ביטוי?

אגרנות כפייתית בקרב ילדים ובני נוער, עלולה להיראות למתבונן מהצד כסוג של תחביב נחמד במסגרתו הילד אוסף ואוגר פריטים הקשורים לעולמו הפנימי, לדוגמא: איסוף של מכוניות משחק, בובות משחק, ספרים, קטעי עיתונות וכדומה. ברוב המקרים, אכן מדובר בתחביב ילדות נחמד ונעים, אך במקרים מסוימים התחביב הנחמד עלול להתפתח לאובססיית אגרנות בלתי נשלטת, וכאן נכנס מקומם של ההורים כגורם מחנך על מנת להבחין בקו הדק העובר בין אספנות כתחביב לאגרנות כפייתית כאובססיה.

אגרנות כפייתית בקרב ילדים ובני נוער, עלולה לבוא לידי ביטוי באיסוף יתר של פריטים וחפצים שונים שבחלקם הגדול הילד כלל לא עושה שימוש. כמו כן, סממן נוסף בא לידי ביטוי באי- סדר תמידי בחדרו של הילד וחוסר חשק ורצון לבצע פעולות ארגון וסידור של הפריטים השונים אותם הוא אוסף. עם הזמן, המחשבות של הילד בנוגע לאיסוף חפצים ופריטים הולכות ומתגברות והוא מחליט להקדיש את כל זמנו ומרצו לטובת העניין.

כיום לשמחתנו קיימות מודעות רבה בקרב הציבור הרחב להפרעות מסוג OCD בכלל ומסוג אגרנות כפייתית בפרט, ולכן, כהורים תוכלו למצוא דרכי פעולה שונות המותאמות לצרכי טיפול בבעיה עימה מתמודד ילדיכם. דרכי פעולה אלו כוללות בין היתר ייעוץ משפחתי, טיפול פסיכולוגי, טיפול התנהגותי-קוגניטיבי ועוד. במקרים קיצוניים, מומלץ גם לבחון דרכי טיפול תרופתי, וזאת בהיוועצות עם רופא מומחה או פסיכיאטר.

כך או אחרת, תמיכה משפחתית וקיומן של שיחות מרובות עם הילד בנוגע לאובססיה אותה הוא מפתח לאיסוף חפצים, היא האמצעי הטיפולי המומלץ והחשוב ביותר.




אל תתאמצו

לחצו לחיוג מהיר

התחל שיחה
צריכים עזרה?
שלום,
איך אוכל לעזור לך?
התקשרו עכשיו דילוג לתוכן