כיצד להתמודד עם אח אגרן כפייתי?

אח שלכם אגרן?

אגרנות כפייתית המתאפיינת בין היתר בצריכה אובססיבית של חפצים ופריטים שונים, מסווגת כסוג של הפרעה טורדנית כפייתית הידועה גם בשם OCD (OBESSIVE COMPULSIVE DISORDER). הפרעה זו נפוצה בקרב 2-3% מכלל האוכלוסייה בישראל והיא יכולה להתפתח בכל גיל.

מחקרים שונים בתחום ה-OCD מעידים על כך שההפרעה עלולה לעבור בגנים, אך היא בעיקר מושפעת מגורמים אישיותיים, חברתיים, התנהגותיים וסביבתיים. בניגוד לדעה הרווחת בקרב הציבור הרחב, הפרעת אגרנות כפייתית עלולה עלולה ויכולה להתפתח בכל גיל, כאשר בשנים האחרונות נחשפים יותר ויותר מקרים בהם גם צעירים בגילם סובלים מהפרעה זו.

תופעת האגרנות הכפייתית המתאפיינת בצריכה ואיסוף אובססיבי של חפצים ופריטי תכולה שונים ומשונים, עלולה להפוך תוך פרק זמן קצר למטרד סביבתי ומפגע תברואתי, וזאת במקרים כאשר האגרן הכפייתי אוגר ואוסף את החפצים השונים בתוך ביתו. התמודדות עם אח/ת אגרן/ית, היא ללא ספק התמודדות מאתגרת המחייבת את בני משפחתו לפעול באופן נקודתי לטיפול נפשי בקרב האגרן, וזאת לזאת יישום פעולות שונות אשר נועדו לצרכי הרחקת המפגעים הסביבתיים והתברואתיים משטח הדירה בה מתגורר האגרן הכפייתי.

דירות אגרנות כפייתית – מה מאפיין אותן?

אדם המתמודד עם תופעת האגרנות הכפייתית, נוטה ברוב המקרים לניתוק חברתי מהסביבה הקרובה אליו, לרבות, הורים, אחים ובני משפחה נוספים, כאשר ההתמודדות שלהם מולו נועדה בראש ובראשונה לפעול בכל דרך אפשרית על מנת להרחיק מפגעים סביבתיים ותברואתיים משטח הדירה בה מתקיימת פעולת האגרנות.

חשוב לציין שדירות אגרנות בהן מתקיימת פעולת צבירה ואגירה של חפצים ופריטי תכולה שונים, הן ברוב המקרים דירות מוזנחות ועמוסות בפריטי תכולה, כאשר מצבה התחזוקתי הירוד של הדירה נובע בין היתר מהצטברות עומס יתר של חפצים ופריטים אותם האגרן אוסף ואוגר באופן אובססיבי בשטח הדירה. במקרים אלו, חשוב לחשוף את האגרן הכפייתי לכל ההשלכות הבריאותיות הנלוות לבעיית האיסוף והאגירה ולהציג בפניו נתונים שונים אודות מחלות המתפרצות בקרב אנשים החיים את חייהם בסביבת מגורים מוזנחת. כמו כן, יש לפעול באמצעי שכנוע כאלו ואחרים לביצוע הליך פינוי מיידי של תכולת האגרנות, כאשר המטרה המיידית היא לדלל באופן משמעותי את היקף פריטי האגרנות המצויים בשטח הדירה. במסגרת הליך הפינוי המקצועי והיסודי של תכולת האגרנות משטח הדירה, ניתן לבצע גם מספר פעולות נחוצות לניקיון הדירה. בחלק גדול מהמקרים, אתם עלולים להיתקל בהתנגדות נחרצת מצידו של האגרן הכפייתי לעניין, ולכן, חשוב שמאמצי השכנוע שלכם יהיו מלווים במסגרת טיפולית כזו או אחרת הכוללת גם מפגשים משותפים בקבוצת תמיכה וכדומה.




אל תתאמצו

לחצו לחיוג מהיר

התחל שיחה
צריכים עזרה?
שלום,
איך אוכל לעזור לך?
התקשרו עכשיו