אגרנות כבעיה בעיבוד מידע

מאפיינים לאגרנות כתוצאה מבעיה בעיבוד מידע:

בעיה בקבלת החלטות

חוסר החלטיות היא מאפיין של אגרנות אובססיבית. יתכן שזוהי דרך להימנע מטעויות. קיימת קורלציה בין אגרנות לפחד מטעויות. האגירה היא  התנהגות של הימנעות מקבלת החלטה אשר עלולה לעמת אותו עם האפשרות לטעות.

בעיה בארגון ומיון

האדם מתקשה ליצור קטגוריות רחבות ולכן אוסף הרבה יותר פריטים. כל דבר נראה מיוחד ולא דומה כלל לדבר אחר. כתוצאה מכך קשה לזרוק דברים. כתוצאה מכך קשה גם למיין ולסדר את הדברים. קיימת נטייה לערבב בין רכוש חשוב למיותר וקיים קושי להעריך את החשיבות של חפץ. לעתים בין הרכוש חסר הערך יימצא רכוש בעל ערך והדבר יחזק את ההימנעות מהשלכת פריטים.

בעיית זיכרון

אצל האגרן קיימת מחשבה כי אם לא ישמור את הדברים לא יזכור אותם. נטייה זו קשורה במרכיב של חוסר הארגון. אגירה אינה רק איסוף אלא הנחת הדברים באופן לא מאורגן ובערימות.

בעיות בהיקשרות רגשית

אגרנים רואים בחפציהם כהערכה של עצמם, כשמישהו אחר נוגע או מזיז את חפציהם הם חשים שהפרו את פרטיותם. החפצים משמשים מקור לנחמה וביטחון אצל חלק מהאגרנים וזה נקשר גם לרכישה של חפצים.

הימנעות התנהגותית

אדם הסובל מאגרנות כפייתית ירצה להימנע מאבדן חפצים אשר הוא עלול להזדקק להם בעתיד. האגרן עלול ליצור הנחה כי דבר מה חשוב מאוד טבוע בחפץ מסוים. בעיתונים למשל, זו יכולה להיות האינפורמציה. בדואר זבל זו עשויה להיות הזדמנות עתידית וכדומה. בהרבה מקרים לא הזריקה קשה אלה קבלת ההחלטה והמיון. כלומר, קבלת ההחלטות היא המעוררת את החרדה וממנה קיימת הימנעות.

 

לסיכום, מדובר בקושי לזרוק ולמיין ולארגן חפצים בלי יכולת ארגון, החלטה לגבי היכן לשים דברים, בעוד קיים פחד לאבד מידע והחפץ מהווה הרחבה וחלק מהעצמי ואגירה היא הדרך להימנע מהקושי.

 




אל תתאמצו

לחצו לחיוג מהיר

התחל שיחה
צריכים עזרה?
שלום,
איך אוכל לעזור לך?
התקשרו עכשיו דילוג לתוכן