אגרנות וטראומה

האם יש קשר בין טראומה לאגרנות?

הנוהג לאגור חפצים הופך נפוץ יותר ויותר. כמעט שני מיליון אנשים בצפון אמריקה סובלים מאגרנות כפייתית באופן מוצהר.

אין ספק כי מדובר בתופעה עולמית אשר פוגמת באיכות חייהם של הסובלים ממנה.  נמצאה גם התאמה גבוהה בין אלו הסובלים מהפרעה אובססיבית קומפולסיבית (OCD) ואגרנות (עד 30%) . מחקרים מצאו גם כי אלו הסובלים משתי התופעות במקביל נמצאים בסיכון גבוה לסבול מטראומה בהשוואה לאלו הסובלים אך ורק מההפרעת הOCD.

פעמים רבות אגרנים מדווחים על תחושת עילוי או אושר כאשר הם מוסיפים פריטים לביתם העמוס, בייחוד אם אלו נאספו בחינם מן הרחוב  או במחיר זול במיוחד.

אגרנות ואובדן

מחקרים מצאו כי תופעת האגרנות בגילאים מאוחרים מופיעה לעיתים קרובות לאחר טראומה כגון אובדן של אדם קרוב או ילד. אגירת החפצים משמשת כפיצוי רגשי כתגובה לאובדן הגדול.  שמירת החפצים מאפשרת להתעלם ולהדחיק את הכאב תוך הסחת הדעת. מצב זה מייצר קושי רב בהיפרדות מן החפצים אשר נאגרו מאחר וזה מציף את כאב האובדן או הטראומה, במיוחד אם זה נעשה ללא שיתוף פעולה או הוראה מפורשת מצד ה"אגרן".

פגיעה בחיי הזוגיות

לאגרנות מחיר כבד נוסף, היא פוגמת ביכולתו של ה"אגרן" לנהל חיי זוגיות משמעותיים ונורמטיביים.  ההיקשרות לחפצים תופסת את המקום והיכולת לייצר מערכות יחסים עם אנשים אחרים. לעתים , כאשר יעמדו מול הברירה בין חבריהם או החפצים יעדיפו האגרנים את החפצים על פני חבריהם, ואם יאלצו לוותר על חפץ מסוים התחושה תהיה כמו אובדן של חבר קרוב. לפי כך,  רוב האנשים אשר סובלים מאגרנות כפייתית חיים בגפם מאז התגברות מצבם.

טיפול באגרנות ממקור טראומתי

הטיפול באגרנות הוא סבוך ואטי. לא מדובר כאן באיסוף החפצים וניקיון הבית בלבד, אלא בטיפול עמוק ביסודות הפסיכולוגיים של התופעה. באם הנושא לא יטופל כראוי, ה"אגרן" ישוב למלא את הבית בחפצים חדשים ויחזור לנקודת ההתחלה במהרה. במקרים בהם התופעה קשורה או החלה בטראומה, טיפול CBT  נמצא יעיל לטיפול בתופעה. טיפול זה מלמד את המטופל להתמודד בצורה יעילה עם הרגשות הקשורים לטראומה שחווה, ובנוסף הוא עובד יחד עם המטופל על מנת לבטא את האבל בצורה נכונה בריאה ויעילה יותר מאשר באיסוף והיקשרות לחפצים. תרגילי הימנעות מקניית פריטים מיותרים הם גם חלק מהטיפול.

 

 

 




אל תתאמצו

לחצו לחיוג מהיר

התחל שיחה
צריכים עזרה?
שלום,
איך אוכל לעזור לך?
התקשרו עכשיו דילוג לתוכן