אבא שלי מבת ים החל לאגור בכפייתיות לאחר פרישה מהעבודה, כך עזרנו לו למצוא תחביבים חדשים תוך כדי פינוי הבית

מאז שאבא שלי, יוסי, פרש לגמלאות לפני כשנה, חל שינוי מדאיג בהתנהגות שלו. הוא, שתמיד היה כל כך פעיל ובעל אינטרסים מגוונים, התחיל להסתגר בבית ולאבד עניין בתחביבים שפעם אהב. במקביל, שמנו לב שהוא מתחיל לאגור יותר ויותר חפצים מיותרים בדירה הקטנה שלו בבת ים. בהתחלה, חשבנו שאולי זו רק תקופת הסתגלות זמנית. אבל עם הזמן, המצב הלך והחמיר. בכל ביקור אצלו, גילינו עוד ערימות של בגדים, ספרים וחפצים ישנים שהצטברו בכל פינה. המעברים בבית הפכו צרים ומסוכנים, וראינו איך הדירה משתלטת על חייו. כבנו הבכור, הרגשתי שאני חייב לפעול כדי לעזור לו לצאת ממעגל ההזנחה והבדידות. ידעתי שהפרישה גרמה לו לאבד את תחושת המשמעות, וההתמכרות לאגירה הייתה דרכו להתמודד עם השינוי הזה. החלטתי לחפש עזרה מקצועית שתסייע לו לא רק לפנות את הבית מהחפצים המיותרים, אלא גם למלא את חייו בתוכן מחדש.

מחקר ופנייה לעזרה

התחלתי לחקור על התמכרות לאגירה, ומהר מאוד הבנתי שזו תופעה נפוצה למדי בקרב אנשים מבוגרים לאחר פרישה. הקראתי שהדרך הטובה ביותר להתמודד איתה היא בעזרת שילוב של ליווי טיפולי ושינוי הסביבה הפיזית. חיפשתי חברה שמתמחה בפינוי בתים במקרים של אגירה כפייתית, ונתקלתי ב"שי פינוי דירה". הופתעתי לגלות שהם לא מציעים רק שירות פינוי סטנדרטי, אלא גישה הוליסטית שמביאה בחשבון את כל ההיבטים של ההתמכרות. יצרתי איתם קשר, ותוך דקות מצאתי את עצמי בשיחה מלאת הבנה וחמלה עם אחת היועצות. הסברתי על המצב של אבא שלי, והיא מיד התחילה לשרטט עבורנו תוכנית פעולה מפורטת. היא דיברה על הצורך לשלב בין פינוי הבית לבין עידוד אבא למצוא פעילויות ותחביבים שימלאו את זמנו ויחזירו לו את תחושת המשמעות. זה היה הרגע שבו הבנתי שמצאנו את השותפים המושלמים למסע הזה.

תהליך הפינוי והשיקום

כשצוות שי פינוי דירה הגיע לבית של אבא בבת ים, הם עשו הרבה יותר מסתם לנקות את המקום. הם עבדו בשיתוף פעולה מלא איתו, ועזרו לו לעבור על כל חפץ וחפץ ולהחליט מה לשמור ומה לזרוק. הם היו סבלניים ורגישים למצוקה שלו, ותמיד דאגו להתייעץ איתו לפני שהרימו דבר מהרצפה. בתוך כל התהליך הזה, הם גם קיימו איתו שיחות מעמיקות על החיים, השאיפות והתחביבים שפעם אהב. ביחד איתו, הם הכינו רשימה של פעילויות שהוא מעוניין לנסות, החל משיעורי ציור ועד התנדבות בעמותה המקומית. ככל שהבית הפך נקי ומסודר יותר, אבא נפתח יותר ויותר לרעיון של מילוי הזמן הפנוי שלו במשהו מעשיר ובעל משמעות. היה מרגש לראות אותו מדבר שוב בהתלהבות על העתיד, תוך כדי שהוא משחרר את אחיזתו בעבר המגולם בחפצים שלו.

התוצאות וההשפעה לטווח הארוך

תוך מספר שבועות, הדירה של אבא שלי בבת ים עברה מהפך של ממש. החללים התפנו מהגרוטאות והחפצים המיותרים, והפכו שוב פונקציונליים ונעימים למגורים. אבל השינוי הכי גדול התרחש דווקא באבא עצמו. הוא התחיל ליישם בהתלהבות את הרעיונות שעלו בשיחות עם צוות שי פינוי דירה. נרשם למועדון ציור מקומי, ומאז מבלה שעות על גבי שעות מול הכן. בנוסף, מצא את עצמו מתנדב בעמותה שמסייעת לקשישים בודדים באזור, ושם הוא מעביר את כישורי הבישול המופלאים שלו. כל פעם כשאני מגיע לבקר, הוא מספר בהתרגשות על החוויות והאנשים החדשים שהוא פוגש, ואני רואה את החיוניות שחזרה לעיניים שלו. הבית הנקי משקף עכשיו חיים של משמעות והגשמה עצמית מחודשת, וזה ממש משמח את הלב.

עצה לבני משפחה שמתמודדים

אם יש לכם הורה או קרוב משפחה שנמצא במצב דומה, שנאבק עם התמכרות לאגירה לאחר פרישה, אני מזמין אתכם לחשוב על פנייה לשי פינוי דירה. הם לא רק יעזרו לכם להתמודד עם ההיבט הפיזי של הצטברות החפצים, אלא גם יציעו תמיכה וכלים מעשיים לשיפור איכות החיים של יקירכם.

המומחים שלהם יודעים לזהות את הצרכים הרגשיים שעומדים בבסיס ההתמכרות, ולספק מענה מותאם אישית לכל מקרה. הם יטפלו בפינוי הבית ברגישות ובכבוד, תוך שיתוף פעולה מלא עם האדם עצמו. אבל הם לא יעצרו שם – הם ילוו את בן המשפחה שלכם בתהליך ארוך טווח של מילוי הזמן הפנוי בתחביבים ופעילויות מעשירות, כדי שהוא ימצא משמעות מחודשת בחיים שלו.

אז אל תהססו ליצור איתם קשר, כבר היום. התקשרו או השאירו פרטים באתר, והם יחזרו אליכם עם תוכנית פעולה מותאמת אישית. כי להורים שלנו מגיע לחיות את השנים הטובות ביותר האלה מתוך תחושת סיפוק, הגשמה עצמית וסביבת חיים המעודדת בריאות פיזית ונפשית.

עם שי פינוי דירה לצדכם, תוכלו להיות סמוכים ובטוחים שההתמכרות לאגירה אינה גזירה משמיים, ושאפשר למצוא דרכים יצירתיות למלא את החיים מחדש גם לאחר הפרישה. בואו ניתן להם הזדמנות לעזור לכם ולהורים שלכם להפוך את הפרק הזה לחגיגה אמיתית של עצמאות, משמעות ושמחת חיים – הם ראויים לזה, ואתם ראויים לזה.

אל תתאמצו

לחצו לחיוג מהיר

התחל שיחה
צריכים עזרה?
שלום,
איך אוכל לעזור לך?
התקשרו עכשיו