אגרנות יתר ו-OCD

מה הקשר בין אגרנות ו – OCD ? 

אגרנות כפייתית,  או בשמה הלועזי Compulsive Hoarding, נחשבת לחלק מהפרעה טורדנית-כפייתית, או OCD, מכיוון שעד כשליש מהאנשים הלוקים ב OCD חווים גם אגרנות כפייתית. אגרנים כפייתיים יחושו ברגשות אשמה אם יוותרו או ייפטרו מפריטים העשויים להיות שימושיים למישהו אחר בעתיד ללא קשר למידת תקינותם או היכולת לתקנם בכלל. כמובן, גם אנשים אשר אינם סובלים מ-OCD סובלים מאגרנות כפייתית.

הנטייה לאגרנות

נראה כי לכולנו קיימת נטייה מסוימת לשמור על חפצים שאנו יודעים כי אנו לא באמת זקוקים להם: מתוך המחשבה שאולי נזדקק להם בעתיד או חבל על הכסף אשר הושקע בקנייתם. לעתים אנו אף חשים כי חפץ מסוים מסמל עבורנו חוויה מן העבר ואנו מתרפקים עליה על ידי שמירתו, וכך, חלק מאיתנו עלול למצוא את עצמו משתמש בכל שטח אפשרי בבית כדי לשמור על פריטים שאין להם כל שימוש, אך לבנו פשוט אינו מוכן לוותר עליהם.

מהי אגרנות כפייתית?

אגרנות כפייתית היא מצב של אגירת החפצים פוגעת באיכות חייך ובסובבים אותך. כאשר אתה שומר על חפצים שאינם שימושיים, מתחיל לאחסן מבלי לזכור מה נמצא היכן, ובעיקר כאשר תחושת אכזבה מלווה באשמה אופפת אותך ועולה התהייה מה היה קורה אילו הייתי מצליח לאגור ולשמור במקום לזרוק.

אנשים הסובלים מאגרנות כפייתית כל כך מתקשים להיפרד מחפצים עד כדי כך שאזורים שלמים בביתם מיועדים רק לאחסון חפצים וה"אגרן" מוותר על שימוש ברהיטים מסוימים ואף בחדרים שלמים עקב חוסר הנגישות שנוצרת בעקבות אגירת חפצים בערימות על גבי ערימות.

טיפול CBT באגרנות כפייתית

שיטת הטיפול הפסיכולוגי המומלצת ביותר לסובלים מאגרנות כפייתית, בדומה לטיפול ב-OCD, היא השיטה הקוגניטיבית התנהגותית, או טיפול CBT. הטיפול הקוגניטיבי ההתנהגותי הוא הטיפול המתאים ביותר בשל ההתמקדות של הטיפול בשינוי המחשבה וההתנהגות לצורות מועילות ומציאותיות יותר. הטיפול עוזר לאוגרים להבין את הסיבות לכך שהם לא מסוגלים לוותר על החפצים ומעניק להם כלים שיעזרו להם להתנהל בצורה בריאה ויעילה בחייהם. 

אם הנך סובל מתסמיני אגרנות כפייתית אנו ממליצים לפנות לאחד מהגורמים המוסמכים והמתמחים בתחום לקבל עזרה.




אל תתאמצו

לחצו לחיוג מהיר

התחל שיחה
צריכים עזרה?
שלום,
איך אוכל לעזור לך?
התקשרו עכשיו